Важно! 9 доказани ползи от правилната стойка

Виждаме те, как, докато четеш тези редове, изправяш гърба си. А това ще помогне не само на визията ти.

© iStock

След като всички преминахме през 2-годишен период на карантини и локдауни, доста от нас вече са добре запознати с работата от вкъщи, на бюро, в статично седнало положение часове наред… И дразнещите болки във врата и гърба, които могат да дойдат с нея. Ако работиш в офис, вероятно ежедневието ти все още изглежда по същия начин. Виновникът за тези болки? Лошата стойка.

Но дори и хората, които са физически активни на работното си място, често страдат от болки в гърба и врата си, защото пренебрегват стойката си докато се хранят или разпускат на компютъра, телефона или пред телевизора вкъщи…

За щастие, практикуването на добра стойка – изпъване на гръбначния стълб и поддържане на високо вдигната глава – бързо може да ти помогне да избегнеш този дискомфорт.

Нещо повече! Добрата стойка има и многобройни други ползи, извън облекчението на болките в кръста. А в тази статия ще разгледаме 9 от тях, за да те убедим, че е добре да обръщаш внимание на позицията на тялото си, без значение от заниманията си.

7 трика за облекчаване на напрежението в очите

Вижте повече

7 трика за облекчаване на напрежението в очите

Ако прекарваш много време пред компютъра или друго електронно устройство, най-вероятно очите ти се уморяват. Ето как да се справиш с този проблем:

9 доказани ползи на правилната стойка

1. Подпомага функцията на мускулатурата – мускулите ти са захвани към костите във всеки от краищата си, така че способността им да функционират правилно и пълноценно директно зависи от това дали тези кости са в правилната позиция.

Когато костите ти не са подравнени – например, когато главата ти се издава напред, за да гледаш надолу към своя лаптоп, вместо да се нареждат в една линия с останалата част от гръбнака – вратните прешлени издърпват и прилежащите мускули напред от тялото. Резултатът? Прекалено опънати или неудобно скъсени мускули, което може да доведе до познатата неприятна болка в гърба или врата.

Но когато стойката ти е правилна, мускулите могат да се движат свободно. Това позволява по-дълго време на работа без усложнения и болки, и в крайна сметка – по-висока ефективност.

2. Предотвратява хроничната болка – тази, за която вече споменахме по-горе. Тя се появява, защото когато се прегърбваш, мускулите ти се разпъват в необичайни за тях позиции. Мускулите на задната част на тялото се разтягат от прегърбване напред, което ги прави слаби. А мускулите в предната страна на тялото, като гръдните и бедрените флексори, остават неестествено скъсени и стегнати от застояването в седнало положение.

Изправената позиция при стоене предотвратява и тези усложнения.

3. Подобрява кръвообращението – Добрата циркулация е важна, за да си сигурна, че всяка част от тялото ти получава кислорода и хранителните вещества, от които се нуждае, за да функционира правилно. Един от начините да оптимизирате кръвообращението, особено в крайниците, е именно добрата стойка. Добрата стойка осигурява лесна циркулация във всички тъкани и органи, което позволява на хранителните вещества да се доставят ефективно до тях.

В този случай може да мислиш за тялото си като за градински маркуч: ако има прегъване на едно място, налягането на водата намалява и дори спира. Но когато прегъването се премахне, тя може да тече свободно.

4. Подобрява дихателната функция – Всъщност, аналогията за маркуча важи и за белите дробове. Когато торсът е отпуснат и прегънат при изгърбена позиция, белите дробове не разполагат с достатъчно място да се разширят напълно, така че лошата стойка възпира и правилното дишане и го затруднява.

Правилната стойка, дори докато си почиваш, подобрява дихателната функция и позволява по-дълбоко вдишване и издишване, което пък от своя страна успокоява тялото по-бързо и ефективно.

5. Подпомага енергийните нива на тялото – По-добрата циркулация на кръвта и увеличеният белодробен капацитет означават, че тялото ти получава необходимия кислород, за да функционира по най-добрия начин. А добре подхраненото тяло поддържа добри енергийни нива през целия ден. Така ще имаш достатъчно енергия и за работа, и за домашни задължение, дори за пълноценно изпълнение на упражненията в своята Ето защо те боли глава, ако следваш такава, с цел още по-добра визия и физика.

6. Подобрява умствените функции – Това предимство отново се дължи на подобрената циркулация на кислород, калории и хранителни вещества в тялото, които стигат по-лесно и до мозъка, когато стойката е правилна. Така ставаш по-бърза и ефективна в работата и задълженията си, раздразнението е по-малко, а настроението – по-добро.

7. Подпомага функцията на различните органи – Мозъкът комуникира с всички органи чрез нервната система. А нервите се движат от мозъка надолу по гръбнака и оттам - към органите ти, така че винаги е от полза, когато гръбначният стълб е в удобна позиция, която позволява свободния преход на информация и „команди“ от мозъка към отделните органи и части на тялото.

8. Директно предпазва от травми и наранявания – Правилната стойка не те пази само от болки в кръста и врата обаче. Лошата стойка може да допринесе и за наранявания, свързани с работното място, като карпален тунел, синдром на кубиталния тунел, тендинит на лакътя, проблеми с рамената и т.н.. За щастие поддържането на правилна позиция по време на работа, но и редовното раздвижване и избягване на статичното застояване за дълъг период от време, могат да предотвратят или поне значително да намалят риска от развитието на подобни травми.

9. Заздравява ставите - В зависимост от дейността ти, лошата стойка може да приложи ненужна сила и напрежение и върху ставите ти. От друга страна, добрата стойка може да поддържа ставите , подобно на мускулите, подравнени и в подходяща удобна позиция, за да се избегнат усложнения и да се минимизира риска от схващане и болка.

Ето защо те боли глава

Вижте повече

Ето защо те боли глава

Главоболието – бич за повечето от нас