
Работила сте дълго време в различни области на Yandex. Как този професионален опит повлия на подхода ви към продуктовото управление днес?
Докато работех върху продукти в Yandex, участвах в дизайн на интерфейси, създаване на дизайнерски експерименти, анализ на пазара и създаване на концепции за бъдеща функционалност на продукта. Пуснах както нови услуги (Здраве), така и работих върху развитието на съществуващи (Карти).
Пътуването ми започна като
продуктов дизайнер, което послужи за
основа за по-нататъшен растеж в компанията.
През последните години отговарях за
ключови области в Карти, стартирайки
продуктови експерименти за многомилионна
аудитория.
Целият този опит в Yandex
оформи подхода ми към продуктовото
управление, където обръщам специално
внимание на взаимодействието с
потребителите, интерфейсите и дизайна.
След като напускате Yandex, се местите в иновативната компания Scentbird. Разкажете ни за разликите в работата на продуктовия мениджър на руския и чуждестранния пазар.
Основите на работата по управление на продукти са сходни по целия свят. Разбира се, има определени характеристики, например при адаптирането на продуктите към различни страни, но основните принципи са едни и същи. Ако се пуска изцяло нов продукт, важно е първоначално да се проведат редица пазарни проучвания. Ако този етап е преминат и е взето решение за стартиране и развитие в определена страна, тогава по-нататъшното формиране на дизайна и функционалността следват общоприети процеси.
Scentbird много активно се развива и расте.
Това
е компания, която
пусна на пазара
ускорителя Y Combinator, считан за един от
най-добрите в света. В работата си активно
споделям и използвам предишния си опит,
както и го адаптирам и развивам
допълнително, общувайки с моите
американски колеги. Работя върху
интерфейси, създавам дизайнерски
експерименти и концепции за бъдеща
функционалност на продукта.
Стартирането
на проекти включва и изготвяне на
дизайнерски материали за нови
функционалности. Чудесен пример за това
е проектът Scentbird Academy (видеокурс, който
направихме в сътрудничество с Jo Malone
CBE). Заедно с екипа обмислихме как точно
потребителите ще научат за него, къде
в продукта и в какъв формат ще говорим
за него, както и как ще изглеждат тези
рекламни материали. Именно тази част
от работата ми харесва изключително,
тъй като комуникацията (и на първо място
дизайнерската ѝ част) е много важна за
цялостното формиране на бранда на
компанията.

Като един от лидерите в индустрията, бихте ли ни казали какво смятате, че потребителите най-често забелязват за потребителските продукти? Дизайн, реклама, продуктово съдържание?
В свят, в който вниманието на потребителите е ресурс от първа необходимост, успешните проекти често се отличават с това как предоставят на потребителя уникален и положителен потребителски опит.
Дизайнът
и UX стават неразделна част от това
емоционално взаимодействие. Дизайн,
които ясно изразява техния собствен
стил, се възприема интуитивно в
използването и внася нещо новаторско
във визуалното възприятие, оставя незабравима следа в сърцата на
потребителите.
Въпреки това, си струва
да се отбележи, че добрият дизайн трябва
да бъде подкрепен от необходимата
функционалност на продукта. Ангажираността
на клиентите се корени в степента, до
която продуктът отговаря на очакванията
и предоставя стойност на потребителя.
По
този начин балансираният подход, който
съчетава качествен дизайн, силна реклама
и преди всичко функционалност, е това,
което е най-важно за потребителите.
Разкажете ни, когато създавате един или друг продукт, разчитате ли на определени тенденции, или работите, както се казва, по интуиция? Имат ли подобни тенденции значително влияние върху дизайна на произвежданите продукти?
Моят подход е да комбинирам елементи от тенденции с иновативни идеи, които могат да изненадат и вдъхновят. Това ми позволява да създавам продукти, които не само отговарят на очакванията на пазара, но и предлагат нещо ново и оригинално (добър пример тук е създаването на продукта Yandex.Health). Когато разработвам проекти, се старая да съм в крак с актуалните тенденции, но вместо да ги следвам сляпо, предпочитам да ги използвам като вдъхновение.

Включени сте в списъка на номинираните за наградата Forbes 30 под 30, най-обещаващите руснаци под 30, през 2022 г. Как това се отрази на живота ви?
За мен е голяма чест да получа признание и да бъда в листата наред с други лидери и перспективни хора от цялата страна. Наградата беше потвърждение за постиженията ми в кариерата.
Номинацията се превърна в мощна мотивация за мен за по-нататъшно развитие и постигане на нови цели.
Какво бихте препоръчали на някого, който иска да развие кариера в сферата на продуктовия мениджмънт на международен пазар?
За тези, които се стремят към изключителни постижения в продуктовия мениджмънт на глобалния пазар, ключов фактор е умението за ефективна комуникация и стратегическо мислене. Тенденцията постоянно да се учиш и да подобряваш уменията си, също е много важна. Ходете на конференции, различни срещи, срещайте се с лидери от други компании, научете за техния опит в работата им по различни продукти. Не се страхувайте да поемате нови предизвикателства и се стремете към постоянно развитие – в края на краищата, в света на продуктовия мениджмънт възможностите са безкрайни!