Суроватъчен или соев протеин: твоят най-добър избор

Протеинът на прах е една най-популярните хранителни добавки във фитнес индустрията по ред основателни причини и ако тренираш от известно време, със сигурност вече си чувала за тях.

© iStock

Те представляват концентрирани източници на животински или растителни протеини, подходящи за бързо и лесно усвояване. Лесно могат да обогатят белтъчния прием във всеки хранителен режим, дори и при сериозен калориен дефицит. А благодарение на широката си популярност и голямата конкуренция, често са и много изгодни.

Подходящи са както за съставка към различни закуски и десерти, така и като самостоятелна напитка. А много видове протеин на прах дори са обогатени с основни витамини и минерали, които иначе трудно се набавят само с храната.

Но най-вече – те правят набавянето на достатъчно белтъчини изключително лесно и достъпно. А то е от ключово значение за успеха ти, без значение дали тренираш за здраве, за отслабване или за да изградиш и оформиш красива мускулатура на тялото.

Въпреки това, няма универсално решение за избор на протеин на прах, което да работи еднакво добре за всеки, тъй като различните видове пудри се добиват от различни растителни и животински източници. Има много разновидности, но най-често използваните са суроватъчният (животински) протеин и соевият (растителен) протеин.

Затова в тази статия ще ги съпоставим един срещо друг, за да можеш да прецениш кой от тях е по-подходящата хранителна добавка за твоите предпочитания и цели.

© iStock

Какво представлява суроватъчният протеин?

Суроватъчният протеин е животински протеин, извлечен от млечни продукти. Млякото се пастьоризира и разделя на двете си основни форми протеин - казеин и суроватка. След това суроватъчният протеин се обработва допълнително, за да се премахнат въглехидратите, мазнините и водата от него. В края на този процес остава протеинова пудра, която след овкусяване и пакетиране се превръща в добавката, която всички познаваме.

Има и различни видове суроватъчен протеин. Например, при суроватъчния изолат допълнително се отстранява и лактозата, докато суроватъчния концентрат могат да останат известни количества от нея. Ето защо, ако имаш непоносимост към лактоза, можеш да се насочиш към изолатната форма.

Предимства на суроватъчния протеин:

  • Подобрява физическото представяне – изследванията върху действието му показват, че този вид протеин подобрява физическото представяне и при мъжете, и при жените и прави изграждането на сила и издръжливост по-бързо и лесно. Ето защо е много подходяща добавка при всякакви фитнес цели.
  • Богат на хранителни вещества и аминокиселини - Суроватката предлага изобилие от хранителни вещества. Не само, че съдържа всички незаменими аминокиселини, които тялото ни не може да си набави по друг начин, освен от храната, но е и естествено богат на калций, което го прави чудесна добавка и за здравето на костите.
  • Усвоява се бързо – суроватката са разгражда и усвоява много бързо от метаболизма и дава навременен и сравнително висок прилив на енергия по време на тренировки и други по-интензивни физически дейности, като така подобрява и ефективността им.
  • Удобен е като съставка в много здравословни рецепти – ако искаш да спазваш не само здравословен, но и вкусен хранителен режим, протеинът може да помогне. В интернет ще намериш безброй рецепти за протеинови палачинки и гофрети, смути напитки, кремчета и какво ли още не… Здравословното хранене определено може да бъде и вкусно!
Ето какво ядат диетолозите за закуска

Вижте повече

Ето какво ядат диетолозите за закуска

За съжаление, никой от тях не започва деня си с шоколадов сладолед.

Какво представлява соевият протеин?

Докато суроватката е животински протеин, соевият е на растителна основа. Соевият протеин идва от (позна) соя, която е вид бобово растение. Соевият протеин изолат се прави от смлени соеви зърна, които след това се преработват на прах.

Предимства на соевия протеин:

  • Регулира холестерола – в допълнения към предимствата си за спортното представяне, соята може да бъде полезна по отношение на холестерола. Някои проучвания са установили, че тя може да понижи „лошия“ LDL холестерол и да подобри нивата на „добрия“ HDL холестерол, който предпазва сърцето ни.
  • На растителна основа е – което, разбира се, го прави предпочитан избор за много хора, избягващи животинските продукти заради алергия, непоносимост или по етични причини. Приемът на достатъчно белтъчини е доста трудна задача при спазване на вегетариански или на веган режим, а соевият протеин е доста богат на аминокиселини протеинов източник, който идеално се вписва в този начин на хранене.
  • Не съдържа лактоза – ако страдаш от лактозна непоносимост и имаш лоши спомени след прием на млечни продукти, отново можеш да се обърнеш към соевият протеин. Лактозата (т.нар. млечна захар) се съдържа само в животинските продукти и няма да я намериш в растителните им алтернативи.
  • Усвоява се бързо – подобно на суроватъчния протеин, соевият протеин също се усвоява бързо и лесно от тялото и носи същите ползи за спортното представяне и енергията, както и животинския протеин.
© iStock

Суроватъчен или соев протеин – каква е основната разлика?

Основната разлика между двата вида протеин е именно произхода им. Единият се добива от млечни продукти, а другият – от бобово растение.

Вкусът им обаче също е различен и много хора не си падат особено по по-специфичната осанка на соевата пудра, тъй като тя има по-ядков и леко горчив послевкус. Докато суроватката носи характерния за млечен продукт мек и леко сладникав послевкус.

Суперхраната, която трябва да ядеш по-често

Вижте повече

Суперхраната, която трябва да ядеш по-често

Не трябва да се изхвърля дори и черупката - тя е източник на калций и магнезий, които са много полезни за почвата.

В заключение - на кой протеин да заложиш?

Ако избягваш животинските продукти или страдаш от лактозна непоносимост – определено соевият протеин е по-подходящия избор за теб.

Ако обаче нямаш проблем с приема на мляко и млечни продукти и консумираш животински продукти – трябва да се спреш на суроватъчния протеин, защото за разлика от соевият, той е по-хранителен и съдържа всички нужни на тялото ни аминокиселини, с доста витамини и някои минерали като бонус към тях в състава си.

Но като цяло, спокойно можем да кажем, че на който и от двата протеина да се спреш, няма да сбъркаш. И ако вече спазваш пълноценен начин на хранене и тренираш активно, протеиновата добавка може да ти помогне да достигнеш нови постижения в тренировките и физическото си представяне, а и да направи менюто ти една идея по-вкусно!

5 съвета за хранене навън. Прави го правилно

Вижте повече

5 съвета за хранене навън. Прави го правилно

Лесно е да контролираш какво има в твоя хранителен режим, когато си хапваш вкъщи, приготвяш храната си самa и имаш пълен контрол върху порциите протеин, въглехидрат...