Смяна на сезоните: 7 начина да повишиш имунитета си

Пий повече (не само вода), добави ферментирали храни към диетата си и не забравяй за витамин С.

 
 

Пий повече (не само вода), добави ферментирали храни към диетата си и не забравяй за витамин С.

10 храни за здравословен и дълъг живот: виж кои са в галерията долу

Галерия: 10 храни за здравословен и дълъг живот

Виж всички снимки

►►►11 звездни съвета за здравословно хранене

Не е тайна, че на тялото ни му трябва време, за да свикне с промяна на времето, в атмосферното налягане и температурата. „Това е особено вярно, ако имаш отслабена имунна система“, казва диетологът Неха Ранглани, която наскоро публикува готварската книга „The Beverage Booster“. В нея тя споделя рецепти за укрепване на имунната система, както и съвети относно храненето (включително по време на променящото се време). А ние ги споделяме с теб.

Витамин С

Смята се, че цитрусовите плодове са склад на витамин С, но има много други начини за попълване на запаса му в организма. „Този витамин е мощен антиоксидант. Често хората се хвърлят на портокали или добавки, ако почувстват, че им липсва витаминът, но други храни също могат да компенсират дефицита“, казва Ранглани. Той се намира в големи количества в броколите, карфиола, киселото зеле и в кимчи. „Опитай се да ядеш сурови зеленчуци и плодове по-често, отколкото да ги готвиш, тъй като витамин С е чувствителен към топлина и качествата му ще отслабнат при термична обработка.“

►►►Лилавите храни: верен съюзник за силен имунитет

Пий много течности (не само вода)
Течността играе решаваща роля в механизма на нашето тяло и помага да се справим със смяната на сезоните. Това обаче не означава, че трябва да пиеш само вода. „Соковете от цитрусови плодове, супи от домати и билки, леща, гъбена супа, топла вода с куркума или мляко с куркума са идеалните решения“, казва Ранглани. Така не само попълваш запасите от течности в организма, но и го насищаш, а също така помагаш на работата червата.

Мий старателно продуктите
„Суровите храни може да съдържат повече бактерии. Увери се, че ги измиваш добре. Режи ги непосредствено преди употреба и, ако забележиш най-малката застоялост, ги изхвърли! В противен случай всичко това може да разстрои стомаха“, предупреждава Ранглани. В случай, че ядеш ресторантска храна, не пречи да се увериш, че зелените зеленчуци наистина са добре измити. „Вкъщи след старателно измиване можеш да приготвиш зелениите на пара или да ги използваш в сосове или супи. Печенето също е чудесен начин за елиминиране на бактериите“, добавя диетологът.

Избирай пълнозърнести храни
Ранглани казва: „Винаги препоръчвам пълнозърнести храни: овес, киноа, кафяв ориз, елда, амарант и други подобни. Тези зърна са богати на фолиева киселина, магнезий и желязо, които подсилват имунната ти система.“ Тя също подкрепя борбата срещу глутена (въпреки че не всички ще се съгласят с нейното мнение): „Глутенът може да причини някои здравословни проблеми, така че, като замениш пшеницата, ти значително помагаш на тялото си.“

А също и тези, които имат освежаващи свойства
„Избери храни, които имат охлаждащи свойства. Добави мента, диня, целина, краставица, семена от босилек, кокосова вода или вода от семена на босилек към твоя режим.“ Но е по-добре да използваш всичко това не ледено от хладилника, а стайна температура – това е основният съвет на диетолога.

Просо, сорго, царевица
Ранглани казва, че култури, като просо, сорго и царевица са по-устойчиви на екстремни климатични условия (за разлика от ориза, който страда силно през променящите се сезони). „Изменението на климата стресира растенията, влияе на напоителните води и нивата на арсен. Просото, соргото и царевицата са много по-издръжливи и не е толкова лесно да се поддадат, затова е по-добре да залагаш на тях.“ Имунитетът ще ти благодари.

Лесни, вкусни и здравословни парти идеи - грабни си от галерията долу

Галерия: Лесни, вкусни и здравословни парти идеи

Виж всички снимки

Добави ферментирали продукти към режима си
Комбуча, кисело зеле, мисо, кимчи, хляб със закваска, натурални кисели млека - всички тези храни имат огромни ползи за здравето. Те насърчават растежа на полезните бактерии в червата, подпомагат контрола на теглото и захарта, хормоналния баланс и много други функции. Ранглани обяснява: „Ферментиралите храни увеличават съдържанието на хранителни вещества и съдържат 12 пъти повече витамин С от суровите храни. Процесът на ферментация също допринася за производството на желязо и витамини от група В ". Ако обаче рядко ядеш такива храни, започни постепенно да ги въвеждате в диетата, наблюдавай реакцията на тялото и след това увеличавай порциите.