По-добро от джинджифил: суперхрани за супер имунитет

Топ храните за есента и за добро здраве.

Снимка: iStock
Снимка: iStock

акво знаеш за суперхраните? Фактът, че те са продукти, съдържащи голямо количество хранителни вещества, витамини и микроелементи. Но точно от това тялото ти се нуждае толкова много в този опасен за него период, тъй като някои продукти наистина укрепват имунната система.

Ирина Попова, диетолог в австрийския здравен център Verba Mayr, разказва кои храни могат да се считат за суперхрани за силен имунитет.

„В момента е пълно с информация за чудодейните свойства на суперхраните по време на епидемията и особено на джинджифила, тъй като стана известно, че той може да се превърне в щит за превенция на коронавирус инфекция. Но наистина ли е така? Джинджифилът наистина има изразени антисептични и антибактериални свойства, благодарение на фитонцидите и етеричните масла. Но такъв ефект може да се получи чрез използване на други продукти - за укрепване на имунитета включи в ежедневната си диета различни суперхрани, които ще разгледаме."
Подправки

Подправки

Джинджифилът може да бъде заменен със суперподправки и обикновени подправки: червен пипер, кардамон, градински чай, карамфил, куркума, които в известна степен имат противовъзпалителни, бактерицидни и имуномодулиращи свойства. Можеш да ги добавяш както към ястия, така и към напитки, например за приготвяне на чай или кафе за имунитет.

Крил

Крил

Месото и маслото от крил (малки ракообразни) е продукт с високо съдържание на протеини и полиненаситени Омега-3 мастни киселини. Не забравяй, че протеинът е структурният материал за образуването на защитни антитела, а Омега-3 има противовъзпалителен ефект. Месото от крил се счита за ценен и здравословен, екологично чист хранителен продукт: не натрупва токсини, а също така съдържа голямо количество витамини и полезни природни съединения. Съставът на месото от крил съдържа голямо количество витамини А, В и D.

Ферментирали продукти

Ферментирали продукти

Ролята на червата при формирането на имунната защита на организма не бива да бъде омаловажавана. От особено значение за чревната микробиота са ферментиралите храни и напитки: кисело зеле, кисели ябълки, тибетска млечна гъба, комбуча, водна гъба. Тези продукти се получават в резултат на ферментационни процеси с участието на бактерии, гъбички, плесени, които са необходими за подобряване на чревния тракт, поддържане на локалния чревен имунитет и нормализиране на храносмилането.

Горски плодове

Горски плодове

Плодовете (малини, боровинки - черни и червени и диви ягоди), както пресни, така и след шоково замразяване или сушене, запазват всички важни за имунитета витамини, минерали, антиоксиданти, органични киселини, пектини и танини. Могат да се добавят към кисело мляко, извара, зърнени храни, смутита, запарки, десерти и т.н.

Шийтаке
Шийтаке

Гъбите Шийтаке съдържат бета-глюкани, които активират макрофагалната система за борба с инфекциите.

Храни, богати на витамин D

Храни, богати на витамин D

Много е важно да регулираш количеството храни, богати на витамин D в ежедневната си диета - той играе важна роля в регулирането на имунната система: стимулира фагоцитната активност и засилва производството на антимикробни протеини. Неговият склад е черен дроб на треска, морска риба, рибено масло, така че понякога наистина трябва да си организираш рибни дни.

Микрорастения

Микрорастения

Microgreens също може да се счита за истинска суперхрана. Това са кълнове от ядливи зеленчуци и билки (рукола, спанак, магданоз, босилек, зърнени храни, зеле, репички, грах и др.), които пускат котиледони и първите листа едва 5-10 дни след поникването. Защо тези кълнове са толкова полезни? Във всички млади растения концентрацията на хранителни вещества, точно на този етап от растежа, е максимална и десет пъти по-голяма, отколкото при възрастните растения.

Микрозелените синтезират цитокинини - естествени стимулатори на клетъчния растеж и делене. Съставът на микрозелените е богат на хлорофил, витамини С, Е, К, група В, каротеноиди, калий, магнезий, калций, желязо, фосфор. Богати са и на полезни етерични масла и танини. Колкото по-свеж е микрогрийнът, толкова по-здравословен е той, затова и термичната обработка е противопоказна.

Продукти, богати на Цинк

Продукти, богати на Цинк

Стридите, мидите и калмарите са богати на Цинк суперхрани. Цинкът е необходим на организма не само за формирането на имунната защита, но и за нормалното функциониране на много органи и системи.