Организмът ти не понася глутен? Ето как да се храниш

Ако не се лекува, тази непоносимост може да причини тежки здравословни състояния и усложнения и за физическото, и за психическото здраве. Затова сме ти приготвили напътствия как да се справиш с проблема.

 
 

 Глутенът е белтъчна смес, която придава еластичност на тестото, като му помага да втаса и да запази формата си. Глутенът се среща в пшеницата и други зърнени храни, включително ечемик и ръж, и в храни или напитки, получени от тях, но пък, за щастие на страдащите от непоносимост към него, не се съдържа в царевицата, ориза или овеса.

От Страхил Иванов

При хората с непоносимост към него, глутенът атакува въсите (пръстовидни структури, които покриват тънките черва), а това води до проблеми със стомаха и лошо усвояване на хранителните вещества. Ако не се лекува, тази непоносимост може да причини тежки здравословни състояния и усложнения и за физическото, и за психическото здраве.

10 задължителни храни за твоята кухня - в галерията долу

Галерия: 10 задължителни храни за твоята кухня

Виж всички снимки

►►►10 съвета за балансирано хранене без глутен

Обичайни симптоми на непоносимост към глутен:

Стомашно-чревни, стомашни и храносмилателни проблеми, включително едно или някои от следните: газове, подуване на корема, гадене, коремни спазми, запек, диария или редуваща се комбинация от двете – IBS (синдром на раздразненото черво).

Главоболие и/или мигрена: Ако често страдаш от мигрена и ако тя обикновено започва в рамките на час или два след поглъщане на храна, която съдържа глутен, това е силно показателно за чувствителността ти към глутена и може би е добре да му обърнеш внимание.

Фибромиалгия: Възпалението на съединителната тъкан е един от най-силните симптоми на непоносимост към глутен. По същество тялото смята, че глутенът е враг и активира антитела срещу него, за да го унищожи. Тези антитела разрушават и лигавицата на стомаха и червата. Възпалението може да се прояви във всяка част на тялото. Ако лекар ти каже, че имаш фибромиалгия, опитай да елиминираш глутена от своя хранителен режим за известно време и виж дали няма да има подобрение.

Емоционални проблеми: като хронична раздразнителност и внезапни, ирационални промени в настроението. Макар да звучи странно, че определена храна или раздразнение на храносмилателната система може да предизвика психически проблеми, това съвсем не е изненадващо. Храносмилателната ни система и в частност – червата, има уникалното свойство да въздейства директно на химията на мозъка. Тъй като чревната нервна система разчита на същия тип неврони и невротрансмитери, които се намират в централната нервна система, някои медицински експерти дори я наричат ​​нашия „втори мозък“. И проблемите в нея директно могат да повлияят на настроението ти.

Неврологични проблеми, включително замаяност, затруднено балансиране и периферна невропатия, засягаща нерви извън централната нервна система. Тя води до болка, слабост и гъделичкане/изтръпване в крайниците.

Умора, независимо дали е хронична или почти след всяко хранене. Синдромът на хроничната умора (CFS) е, подобно на фибромиалгията, синдром, а не заболяване. Ако си диагностицирана с него, това означава, че твоят лекар не може да открие причината за постоянната умора. Е, непоносимостта към глутен може да е потенциален виновник и тук… макар че, далеч не е единствения.

Всички тези симптоми обаче са общи и често срещани и при други здравословни проблеми и заболявания. Ето защо, симптомите сами по себе си могат да са само насока, но не и диагноза, защото могат да бъдат и объркващи.

Стресът, например, също често се посочва като една от причините за тези симптоми. Вместо антидепресанти, сънотворни или лекарства против тревожност (някои от които съдържат глутен), обърни внимание на това, с което се храниш и може да се изненадаш от ефекта!

►►►Истини и митове за глутена

За какво да внимаваш при непоносимост към глутен?

  • • Избягвай всички храни, сдържащи пшеница, ръж, трици, обогатено брашно, булгур и ечемик (зърнени храни, хляб, тестени изделия, крутони, крекери, сладкиши, бисквити...)

  • • Избягвай бира и друг алкохол на зърнена основа.

  • • Внимавай при приема на овес. При самия си процес на обработка, някои овесени храни могат да бъдат замърсени с пшеница. Търси изрично уточнение на етикета на храната, което уточнава липсата на глутен.

  • • Внимавай с преработените храни, които могат да съдържат глутен (консервирани супи, салатни дресинги, соев сос, подправки, сладолед, бонбони, разтворимо кафе, кетчуп, горчица, преработени и консервирани меса, колбаси...)

  • • Винаги чети етикетите на храните и продуктите, преди да купиш или консумираш какъвто и да е продукт. От производителите се изисква да предоставят информация за съставките, използвани за приготвянето на техните хранителни продукти. Глутен-съдържащи пълнители могат да бъдат намерени дори в някои лекарства с рецепта и без рецепта. Така че приемът на лекарства в този случай винаги е добре да се обсъди предварително с лекар, дори и да не изискват рецепта.

  • • Глутенът може да се намери и в много витаминни продукти, таблетки, витаминни препарати и дори козметични продукти като червило, гланц за устни, пръчици и паста за зъби.

  • • Избягвай мляко и други млечни продукти, които съдържат лактоза. Нелекувани лица с цьолиакия (глутенова ентеропатия) често имат непоносимост и към лактоза. При успешно лечение обаче, млечните продукти могат отново да станат част от твоята диета.

  • • За щастие, зърнени храни като царевица, теф, ориз и див ориз са безопасни за консумация. Незърнени храни като амарант, киноа или елда също са безвредни и са добър вариант за набавяне на хранителни въглехидрати към режима.

  • • Като заговорихме за въглехидрати – можеш да си ги набавяш спокойно и от картофи и банани, тапиока, боб… - всички те са безопасни за консумация. Те не съдържат глутен и не предизвикват автоимунни симптоми при непоносимост към него.

  • • При непоносимост към глутен се препоръчва прием на витаминни и минерални добавки за намаляване на риска от дефицити, причинени от заболяването и ограниченията в храната, свързани с него.

Ограниченията при това заболяване никак не са малко, но за щастие, в днешно време има купища здравословни рецепти в интернет, към които можеш да се обърнеш за идеи, за да не се налага да се храниш ограничено и еднообразно всеки ден.

Имай предвид, че ако това хронично храносмилателно разстройство не се лекува правилно, качеството на живот може да бъде сериозно подкопано… Дори да нямаш поставена диагноза, ако изпитваш симптоми или имаш съмнение за непоносимост към глутен, е добре да си обърнеш внимание и да направиш нужните изследвания, за да си сигурна и да знаеш, че всичко е наред… или че трябва да вземеш мерки.

Бележка: Съдържанието на тази статия не е предназначено да замести професионалният медицински съвет, диагноза или лечение. При наличие или съмнение за такива заболявания, моят най-добър съвет към теб е винаги да търсиш професионално мнение, от медицинско лице. Можеш да започнеш от личния си лекар или друг квалифициран медицински специалист.