Все по-често младите жени се появяват на работното си място, облечени като за дискотека в събота вечер. Защо се получава така и къде трябва да сложим границата в „работното облекло“? 
В последно време се случва нещо странно на път за работа: доста жени започват да се разсъбличат... или просто да се обличат по-секси. Дори в традиционно консервативната държавна администрация широкото деколте на ризата вече е често срещано явление. А скоро ще дойде и сезонът на голите пъпчета. Преди години световните агенции разпространиха снимка на президента Буш с една дузина засмени негови служителки. Повечето от тях носеха джапанки (кожени и с мъниста, но все пак джапанки) на работното си място в Белия дом. Ако се съди по дрес кода из българските „коридори на властта“ нищо чудно това лято и нашият държавен глава да изпадне в подобна ситуация.
Модните наблюдатели са категорични, че сред изобилието от пролетни ревюта почти не видяхме строги делови костюми. Напротив, в момента колекциите на повечето марки наблягат на комфортния, и най-вече сексапилен стил. Именно него срещаме обикновено на улицата, а също и в служебната среда. В една импровизирана анкета на Cosmo седем от 10 читателки признават, че не им се налага да се съобразяват с някакви фирмени правила в облеклото и ходят на работа с дрехите, които най-много им харесват. Да живеят добре подчертаното дупе и хубавата гледка към бюста!
Ако хвърлим един поглед към телевизията, ще открием много примери, които явно набират последователки в реалния живот. Дори в несладникавите сериали сериозни професионалисти от нежното съсловие са облечени като за първа любовна среща. Забелязала ли си как съдебната лекарка в От местопрестъплението: Маями прави аутопсии в опънат потник, разкриващ щедро цепката между гърдите й? Апетитната шефка на д-р Хаус също е магнит за мъжките очи с прилепналите си поли доста над коляното. А в Забравени досиета обръгнала детективка разследва особено жестоки убийства по бяла блузка с чувствено V-образно деколте.
Причините
Според психолозите тази тенденция не трябва да се тълкува съвсем директно – като например: младите жени носят секси дрехи, защото искат да съблазняват на работното си място. Това по-скоро е начин да заявиш себе си – гордея се коя съм и каква съм като човек, следвам свои собствени правила, обличам се така, както се чувствам добре, а не заради работата си. Специалистите определят хората, които сега са на 20 и няколко години като изключително самостоятелно поколение с ясна визия. Те трудно се съобразяват с клишета и затова полата с дължина два пръста под коляното от еталон в бизнес облеклото бързо се превръща в отживелица. И съответно границите се размиват – когато няма съвсем ясни и точни правила какво трябва да носиш... започваш да носиш каквото си поискаш. Дали обаче това е чак толкова добра идея?
Цената на провокацията
Привлекателното облекло може да има някои не дотам приятни последствия, както потвърждава изследване, проведено от престижното американско списание Psychology of Women през 2006. На участниците били показани два записа на бизнесдама: 1. облечена неутрално (удобен панталон, поло, сако и равни обувки, почти никакъв грим) и 2. в по-провокативни дрехи (ярко червило, коса с обем, тясна пола до коляното, изрязана риза, кожен елек и високи токчета). Когато описали секси нагласената дама като мениджър от висшия ешалон, анкетираните я оценили като по-малко интелигентна и способна от скромно облечения й еквивалент. Но щом провеждащите проучването я представили като секретарка, всички дали еднаква оценка и на двете й превъплъщения.
Може би ще кажеш, че тук има двоен стандарт и със сигурност си права. Мъжете не са изправени пред кой знае какъв избор, когато се обличат за работа. Но тъй като жените избират внимателно дрехите си, хората си правят изводи от начина, по който са решили да се представят. Освен това за съжаление все още е живо клишето, според което нашата половина от човечеството се разпределя в три ясно обособени категории: домакиня, дама с кариера и секси мацка. И ако по някакъв начин наклониш с външния си вид везните към някоя от тези групи, трудно се приема че можеш да членуваш достойно и в другите две.
Къде е границата
Не забравяй, че работното място е теренът, на който изграждаш себе си като марка. Ти си продуктът, който трябва постоянно да се котира добре и външният вид играе своята роля за това. Първото правило е старо като съветите на баба ти за първолашката униформа: бъди чиста и спретната. И с днешна дата можем да го публикуваме без редакция. Второто: бъди хамелеон. Това не означава да сменяш постоянно стиловете, а да се слееш със средата. Обръщай внимание на това какво носят останалите и особено уважаваните хора на високи позиции в компанията. Има и един случай, в който задължително трябва да заложиш на консервативното облекло – първоначалното интервю за работа. Дори ако си убедена, че във фирмата цари творческа и лежерна обстановка. Разбира се, има и такива места: в една рекламна агенция, уеб студио, PR офис или магазин за стрийт мода, служителка, облечена в костюм на тьотка, изобщо няма да стои на място. Но все пак всичко с мярката си.
Крайностите са абсолютно забранени: никой не очаква от един млад човек да е докаран с нулев коефициент на сексапил и собствен стил. Но ако искаш да те възприемат като професионалист, запази полата с цепка до небето за след работа.