Какво да правиш, ако си се изморила от живота

Жените се сблъскват със синдрома на емоционалното изгаряне по-често от мъжете.

 
 

Дори и след почивка се чувстваш изморена.

Станала си раздразнителна и избухлива, по-често посягаш към алкохола и вредната храна, отколкото към спорта. Това, което преди ти е носило удоволствие, изведнъж ти е станало безразлично...

Възможно е да си се сблъскала с така наречения синдром на емоционалното изгаряне (burnout). Уви, това не е просто модерно заболяване, това е вик за помощ на организма ти, който повече не може да работи на предела на силите си.

Галерия: Кои храни да ядеш, когато си стресирана

Виж всички снимки

Как да разбереш дали ти е нужен психотерапевт

Ще ти го кажа направо, не си ти единствената такава. С този проблем се сблъскват около 80 % от жителите на мегаполисите. В превод от нормален на медицински език, това състояние е свързано с нарушението на дейността на нервната система, а по-точно с нарушената адаптация. Да предположим, че преди с лекота си издържала на по-напрегнат работен график най-малко една седмица. А сега издишаш още след няколко дни... Лекарите го обясняват с това, че в случай на burnout нервната система работи така, че бързо се възбужда, но не успяваш да спреш навреме... Това, което преди те е защитавало от пренатоварване (способността да подредиш приоритетите си, да се откъснеш от ненужните ти проблеми и емоции, рационалното ти мислене), отива на второ място.

От къде идва?

Хроничният стрес провокира развитието на burnout. Има предостатъчно причини за развитието му в жителите на големия град: това са и особеностите на професионалната дейност, и продължителното натоварване, и семейните проблеми... При това именно жените се сблъскват със синдрома на емоционалното изгаряне по-често от мъжете. Представителите на мъжката половина от човечеството рядко се изправят пред избора между кариерата и семейството. А в това време на теб постоянно ти се налага да балансираш между професионалната реализация и задълженията на пазителка на семейното огнище. Това засилва напрежението в пъти и повишава риска от burnout.

►►►ВИЖ ТУК: 5 начина да спреш да се притесняваш за всичко!

Как да се провериш?

За начало опитай да оцениш сегашния си начин на живот. Лекарите съветват да обърнеш внимание на здравето си, ако:

  • Вечер изпиваш чаша вино, за да се отпуснеш;

  • Вечер пиеш успокоителни на билкова основа, за да заспиш;

  • Ограничил се е кръгът ти от интереси, който преди са били нещо нормално за теб. Например, си спряла да четеш книги преди сън, макар и преди това да ти е бил ежедневен ритуал;

  • Оставаш до по-късно на работа. Заради повишената ти вътрешна тревожност, изпълняваш обикновения обем работа за по-дълго време;

  • Появили са ти се безпричинни страхове;

  • Реагираш прекалено емоционално на някои събития: често се обиждаш, бързо излизаш от равновесие или напротив – затваряш се задълго;

  • Притеснява те безпричинното потене, леките колебания в кръвното, честото главоболие;

  • Ядеш много сладки неща, опитвайки се по такъв начин да си компенсираш недостатъчните запаси;

  • По-често от преди настиваш;

  • Дори и след почивка се чувстваш изморена.

Как да се излекуваш?

Мнозина смятат, че да се обръщаш за помощ към лекар за такава „глупост” е направо срамно... Ни най-малко! В арсенала на докторите има доста методи, които ще ти помогнат да се научиш да снемаш напрежението. Един от тях, например, е методът biofeedback – биологична обратна връзка с нервната система. Нагледно ти демонстрират какво се случва в организма ти по време на силно напрежение. А и те научават на различни техники за управление на състоянието ти (движения, музика, визуални образи, масаж, аромати). После можеш сама да използваш всички тези навици, за да свалиш физическото или емоционалното напрежение.

Имам ли нужда от психотерапевт?

Възможно е да ти потрябва помощ от психотерапевт. Намесата му е подходяща тогава, когато като че ли разбираш, че не бива да пиеш алкохол и да преяждаш вечер, но продължаваш да го правиш. Лекарите наричат това състояние вътрешноличностен конфликт. И за да излезеш от него, трябва да разбереш истинските мотиви, които влияят на емоциите и поведението ти. А те могат да са скрити много надълбоко.

Галерия: Хороскоп на слабите ти места

Виж всички снимки

Как да предотвратиш burnout-a?

Ресурсите на нервната ти система съвсем не са неограничени. Трябва да се научиш навреме да ги запълваш. При това трябва да черпиш сили от здрави източници – не от вредните навици, а от заниманията със спорт, разходките, хобитата, общуването с близките, ходенето на театър и концерти. Планирай свободното си време така, както планираш работния си график. При това колкото по-разнообразни са източниците на ресурси, толкова по отдадено ще работи нервната ти система.

►►►ВИЖ ТУК: 9 признака, че си твърде критична към себе си!

Какво да правиш, ако си разбрала, че всичко това се отнася за теб?

  • Първо, обърни внимание на режима на един твой обикновен ден. В него задължително трябва да има моменти за почивка.

  • Разделяй деня си не на две части (до обяд и след обяд), а на блокове по 2–3 часа, между които планирай 15-минутни паузи. Този режим на работа няма да е в противовес с биологичните ти ритми. Ще ти даде възможност навреме да откриеш грешките, които си допуснала, и ще повиши творческия ти потенциал.

  • Научи се да превключваш. През деня е важно да следиш нивата на енергията си и в зависимост от тях да превключваш между решаването на едни или друг задачи. По-точно казано, в периодите на повишена работоспособност изпълнявай задачи, които изискват от теб да планираш, да измисляш стратегии, да създаваш. В периодите, когато нямаш сили, прави рутинна работа: почисти пощата си, разпредели файловете и т.н.

  • Избери си упражнения, които можеш да правиш в паузите между работата. Което и да е движение активизира двиателните области на главния мозък. Това дава възможност зоните, отговарящи за сложните мисловни процеси, да си починат.

  • „Изключвай се” в началото и в края на деня. Започвай и завършвай деня си в тишина. Изключвай компютъра и телевизора, отложи всички задължения – семейни и работни. Наслади се на незаменимия период на „нищоправене”, разходи се, почети книга, слушай спокойна музика.