Как да не гръмнеш на работа, ако не си успяла да си починеш през лятото?

Лятото отлетя като един ден, нали?

Разбираме как се чувстваш. А идеята, че има повече работа и по-малко слънце, никак не топли. Ясно е. Изглежда, че след три месеца безкрайни срещи с приятели, вечерни разходки и партита в петък, трябва да има пълно зареждане с енергия. Но всъщност, уви, може и обратното. И ако си работила цяло лято от сутрин до късно през нощта, без да си позволяваш изобщо да си починеш, просто трябва да си спомниш за съществуването на психичното си здраве (и неговото състояние).

Според статистиката на Американския институт по психоанализа служителите са с 60% по-склонни да изпитат "прегаряне" на работното си място през есента, отколкото през другите сезони. По това време много хора се сблъскват пряко с апатия, нежелание да правят каквото и да било и загуба на интерес към основните си дейности, включително работни задължения.

Снимка: iStock
Снимка: iStock

С какво е свързано?

Всичко е просто: денят става по-къс, а излизането и връщането вкъщи по тъмно не само притеснява, но и отнема енергия. Добрата новина е, че всичко това може да се избегне.

„Изгаряне“ е термин, който стана особено популярен през последните няколко години. Означава състояние на психическо, физическо или емоционално изтощение, което възниква на фона на силен стрес. Така нареченията "бърнаут" обикновено се свързва с натоварваща рутина и постоянно пренапрежение, което в крайна сметка води до апатия, игнориране на задълженията и нежелание за каквото и да било.

В момента, в който си забелязала, че нямаш достатъчно време за почивка и "състезанието" на работа се превръща от спринт в маратон, струва си да се запиташ честно: искам ли да прекарам по-голямата част от живота си в това състояние? Готова ли съм да рискувам психическото и физическото си здраве? Ако отговорът е не, опитай следните съвети:

  • Намали (в идеалния случай елиминирай) преработката. Не работата, а прекаляването с работа. Всеки от нас има работен график и часове, които може да посвети на себе си, почивката си и личните си дела. Ясно е, че ситуациите са различни: труден и натоварен период, предстоящо повишение, нови задачи и т.н. Трябва обаче да се разбереш, че не увеличаваш ефективността на работата си, когато се преработваш. Ти се изтощаваш и в дългосрочен план това води до намалена концентрация, емоционална нестабилност и липса на творческо мислене.

Ако отложиш нещата за следващия работен ден, противно на мнението, че е по-добре да останеш до късно и да си починеш, това ще ти помогне много повече.

  • Планирай ваканция, уикенд или кратко пътуване предварително. В забързания ритъм забравяш да се грижиш за себе си и се отпускаш, едва когато тялото ти най-накрая рухне. Ето защо някои хора се разболяват, работейки с такова темпо. И колкото и тъжно да звучи, за мнозина болестта е единственият начин да намалят темпото, да помислят за здравето си и да си починат от работата.
  • Реши кога ще имаш почивни дни и какво ще правиш (не забравяй, че качествената почивка е дейност, която не е свързана с труд и натоварване). Реши работните въпроси предварително и предупреди колегите си, че ще останеш без връзка и комуникации.
  • Опитай се да правиш нещо за релакс всеки ден. Не е нужно да чакаш уикенда, за да гледаш любимия си филм, да се сивземеш по-дълъг душ или вана, или да се разходиш преди лягане. Напиши списък с неща, които могат да те направят щастлива и най-важното, с които можеш да релаксираш. Преглеждай този списък всеки ден и прави няколко неща. Ще видиш, че рутината ще се възприема много по-лесно и ще имаш повече енергия за работа.
Всичко е ясно!

Вижте повече

Всичко е ясно!

Нещо те безпокои, но не знаеш какво? Разбери дали ти е нужна помощ от специалист с Данила Антоновский.

Възстанови начина си на живот. Банално, но необходимо! Няма да можеш да функционираш нормално и да избегнеш прегарянето, ако пренебрегнеш основните си нужди, а именно сън и хранене.