
Как да се справиш със закъснението?
Точността означава, че си отговорна. Това ще бъде в основата на твоята добра работна репутация и следователно...
- Винаги си води дневник и планирай своите ангажименти за месеца, седмицата, деня.
- Когато отиваш на среща, имай предвид, че кола или автобус може да заседне в задръстване и таксито може да не пристигне. Използвай метрото - то се движи без прекъсване (Ако все пак нещо се случи и влакът закъснее? Може би това е знак отгоре: имаш ли нужда от тази среща?).
- Научи се да прекъсваш внезапните задачи: повечето от тях са доста поносими до момента, в който пристигнеш на работа.
- Вечерта приготви всичко с изключение на закуската: дрехи, документи, работни материали. На сутринта си събери нещата и тръгни направо. Без мъчителния избор между бяло с черни точки или черно с бели точки.

Как да обобщиш резултатите от разговорите и срещите?
В края на всяка бизнес среща е важно да събереш и да обобщиш всичко казано, както и да формулираш до какви изводи сте стигнали в крайна сметка.
- По време на дискусията винаги записвай мислите, разсъжденията и идеите на страните.
- Не забравяй да кажеш последната фраза: „Нека обобщим нашия разговор“.
- Изброй по точки как точно сте стигнали до споразумението и свери своята формулировката с мнението на участниците в срещата.
Как да се справиш с проблемните подчинени?
За съжаление, не всички хора разбират какъв късмет имат с теб и се отнасят небрежно към работата и колегите си. Но те също ще трябва да намерят начин.
- Критикувай внимателно. Не забравяй да похвалиш добре свършената работа, но не забравяй и да посочиш недостатъците, предлагайки на човека да намери решение на проблема, дори ако има нужда - да го направите заедно.
- Критикувай работата, а не личните качества. Дори и да мислиш, че животът те е събрал с безполезен работник, който може само да ти подостря моливите, не трябва да демонстрираш това. Напротив!
- Постави му задачи и попитай дали е готов да ги изпълни навреме (и също така разбери какво може да му попречи). Нека поеме отговорност.
- Ако проектът се провали и се озовеш на „подсъдимата скамейка“ на шефа, не бива да прехвърляш цялата вина върху подчинените си. С това казваш: "Аз съм лош лидер."

Вижте повече
Бързото приобщаване към нов екип е невъзможно?
Напротив! Не само, че е възможно, а дори е лесно и може да се случи с много бързи темпове и лекота, стига да си на прав...
Как да защитиш мнението си?
Често имаш доста добри идеи, които се отхвърлят на срещи без разбиране. И по-късно се връщате към тях, забравяйки за авторството (или пък изобщо не се връщате). Научи се да защитаваш мнението си навреме и уверено.
- Запомни: това, което ти се струва аксиома, може да не е очевидно за другите (или да е вредно). Винаги подготвяй аргументи в полза на всяко твърдение.
- Не мисли, че твоето мнение е по-малко важно от мнението на корпоративните гурута. Дори и да грешиш, дискусията ще те обогати с нови знания.
- Сдържай емоциите си. Проклятията и стенанията са подходящи в творчеството и в любовта; на работа - единственото, което трябва да направиш е да отстояваш позицията си спокойно.
- Следвай формалностите. Всяко предложение трябва да бъде поне психически формализирано според правилата: целта, необходимите ресурси, крайният срок, етапите на изпълнение и възможните проблеми.
- Говори умно. Преди да говориш, помоли да не те прекъсват и след като рпиключиш - дай възможност да задават въпроси.
Как да се подготвиш за публично говорене?
Първо се събери и се опитай да не се притесняваш.
- Разбери кой ще бъде в "публиката" и се опитай да предвидиш евентуални въпроси и критики (старай се да предвидиш най-гадните реплики – добре е да имаш предварителна подготовка за тях).
- Помисли за костюма си: дрехите трябва да създават образ и да ти дават увереност.
- Планирай отговорния ден по такъв начин, че да избегнеш всички възможни караници.
- Ако е възможно, проучи помещението, в което ще протече даденото събитие, това ще ти помогне да се чувстваш по-малко ограничена и несигурна.
Галерия: Какво казва зодията ти за твоята кариера
Как да отговориш на критиката?
Ако работата ти не е удовлетворяваща, печели точки с компетентна реакция на случващото се.
- Възползвай се максимално от това. Задавай уточняващи въпроси, давай контрааргументи. Приеми случващото се като интелектуална игра, а не като лична обида.
- Хвани идеята на събеседника и покажи как би могла да се разшири и да стане още по-добра. Много хора, критикувайки другите, изпускат ценни съображения, които нямат време да приложат. Да, това е шанс да използваш мозъците на другите. Защо не?
- Задай тона на разговора. Не се оправдавай, а действай като шеф, който събира предложения и взема решения. Благодари за добрите идеи и кажи как ще ги вземеш предвид в работата си. Хората са доволни, когато ги изслушват, това намалява интензивността на страстите. А ти, както винаги, излизаш накрая на бял кон.
Как да споделиш амбициите си за повишение?
Можеше да те повишат (или поне да ти вдигнат заплатата) през миналия век, но шефовете са глухи и слепи? Време е да се активизираш.
- Ако не ти предложат готова позиция като шеф, създай си я сама. Доброволно управлявай стажантите, предложи своя проект, като цяло свържи въображението си и покажи на какво си способна.
- Намеси се! Изрази своето мнение (само по себе си, само аргументирано), включително по въпроси, които са извън обхвата на личните ти задължения. Основното нещо е да обосновеш всичко правилно.
- В докладите до шефа подчертай лидерската си роля: способността да структурираш нещата, да даваш инструкции, да наблюдаваш тяхното изпълнение - с една дума, да поемаш отговорност и да контролираш другите.
- Ако работодателите не разбират дори "дебелите" намеци, започни директен разговор. Но все пак не трябва да започваш с оплаквания за ниската си заплата във връзка с гладните години - първо кажи, че бих искала да получиш по-сериозни задачи. След това може да преминеш към въпроса за парите.
- Ако си сигурна, че получаваш малко заплата, говори лично с шефа си. Но не забравяй да подготвиш доказателства: трябва да убедиш шефа, че имаш големи възможности и трябва да разрешиш сериозни проблеми.
Как да се адаптираш към новия шеф?
Приеми тази ситуация като възможност да натрупаш ценен опит.
- Гледай бизнес стила на новия шеф, как общува, как решава малки проблеми, води срещи. Опитай се да предвидиш някои от неговите навици (например как ще пие кафе или колко бързо ще преглежда документи) и след това провери личните си възможности. Това ще те научи да се справяш и на интуитивно ниво.
- Попитай го за целите и задачите, които си поставя пред самия себе си и своите подчинени.
- Приготви се за битка: в началото винаги има трудности, не прави драма от това.
- Ако новият лидер не крие факта, че би искал да актуализира екипа, приеми го философски. Направи всичко възможно, но помни: сега не всичко зависи от теб. Не позволявай на ситуацията да съсипе самочувствието ти.
- Не повтаряй безкрайно как си работила със стария мениджър. Говори за това само когато е необходимо и възможно най-неутрално.
