|
Филмът се развива в началото на 18 век, когато Великобритания е управлявана от кралица Анна – една от по-малко известните монарси, чиято съдба подминават както историци, така и режисьори. А нейната историята е интересна и наистина си струва да бъде разказана.
Болнава, измъчвана от депресия и подагра, кралицата (Оливия Колман) разчита единствено на близката си приятелка лейди Сара Чърчил (Рейчъл Вайс), която управлява страната от нейно име. Когато пристига новата слугиня Абигейл Машам (Ема Стоун), нейното чаровно присъствие допада на Сара. Тя взима Абигейл под опеката си и слугинята вижда в това възможност да се завърне към своите аристократични корени.
Целият филм се върти около трите жени. Те са в центъра на събитията, мъжете остават на заден план, ръководени от героините като кукли на конци. Тази динамика прозира не само през сценария, но и през външния вид на персонажите. Грима и прическите им се променят с развитието на историята, отразявайки вътрешните им борби и болежки.
Всеки елемент крие символика и режисьорът Йоргос Лантимос строго съблюдава процеса, като дава точни и много строги указания на Надя Стейси, която оглавява екипа от гримьори и фризьори на „Фаворитката“. Нейната задача никак не е лека, защото 18-и век много рядко се представя на екран. Това от друга страна дава на Стейси възможност да развихри въображението си, като едновременно спазва историческите данни за епохата.
Гримът – малко за жените и много за мъжете
Правилно прочете. Йоргос Лантимос не иска почти никакъв грим върху лицата на трите главни героини, освен ако те не присъстват на специално събитие, бал например. Изискването му е кожата на актрисите да се вижда кристално ясно, дори по нея да са избили капчици пот или да е обсипана с лунички (какъвто е случая с Ема Стоун). Един ден режисьорът дори изпраша Ема да си измие лицето, след като тя пристига на снимачната площадка с коректор под очите. Още по-лошо – забранява и на трите да си скубят веждите.
„През повечето дни, нанасяхме само малко балсам за устни и оцветяващ хидратиращ крем“, разказва Стейси. Спиралата също е табу, което принуждава гримьорката да боядиса трайно миглите на Колман, Вайс и Стоун няколко месеца преди началото на снимките, за да бъдат косъмчетата поне малко по-изразителни от обикновеното.
Най-голямото предизвикателство несъмнено е външността на кралица Анна. Жена, прехвърлила 40-те, дебела, подпухнала, набръчкана и страдаща от подагра. 44-годишната Оливия Колман напълнява значително за ролята, но краката й остават нереалистично кльощави за болна от подагра жена. За по-голяма достоверност, екипът на Стейси изработва няколко различни протези, които поставят върху краката на Колман почти всяка сутрин, в продължение на час и половина. С напредване на филма, Анна става все по-болна и отчаяна, което рязко се отразява върху лицето й – гримьорите използват предимно жълти подтонове, за да изглежда тена повехнал, а устата мажат със специални матиращи продукти, за да стане суха и напукана.
Никълъс Холт (в средата) кръщава перуките, които носи във филма
От другата страна на грим-спектъра са мъжете. „Те са пауните“, шегува се Стейси. Тя визира техните боядисани в бяло лица и румени от руж бузи. Разделението на външния вид на мъже-жени не е режисьорска приумица. През този период представителите на силния пол наистина са се гримирали повече от жените. Никълъс Холт, който влиза в ролята на граф Робърт Харли, прекарва цели сутрини в гримьорната. „Първоначално гримирах Никълъс много красиво, изписах го като картина – спомня си Стейси. – Когато го показах на Йоргос, той каза „Не“.
"Мъжете тогава не са се къпели много често, лицата им не са изглеждали перфектни.“ Целта е те хем да са гримирани, хем да изглеждат така, сякаш са спали няколко дни с пудрата и ружа върху лицата си. В действие са вкарани още продукти за рисуване на пукнатини по бялата боя, а гримьорите буквално са размазвали с пръсти ружа, за да изглежда съвсем неглиже.
Вгледай се и в бенките на граф Харли. По онова време мъжете ги поставят на различни места, за да изразяват послания. Бенка близо до устата означава „Женен съм“, на брадичката „Днес се чувствам смел“, на бузата „Ще те целуна, но нищо повече“. Стейси се заиграва с тези детайли и преди всяка сцена преценява къде да нарисува бенката на Никълъс.
Косата – тонове перуки и нула лак за коса
„Да не съм видял и една бутилка лак за коса на снимките“, заявява Йоргос Лантимос още в началото. Както грима на жените, така и прическите трябва да изглеждат естествено. Най-голяма жертва за каузата дава Ема Стоун, която почти остава без коса. Причината е, че преди началото на „Фаворитката“, тя преминава през всички цветове за три различни роли – черен, рус и червен. Йоргос иска да е блондинка, каквато действително е била Абигейл. За да постигне конкретния нюанс, Стейси боядисва Ема три пъти. „Накрая си мислех, че ако дръпна дори един кичур, ще откъсна цялата й коса“, припомня си тя изтезанието, което е причинява на актрисата.
Лантимос обяснява на Оливия Колман поредната сцена. Косата на актрисата пада небрежно на раменете й, както подобава на болната Анна
Прическата, която носят и трите се нарича „фонтанж“ – специфична за дамите от кралския двор по онова време. Косата е вдигната нависоко и завързана с панделка, често се добавяла и дантела, която се спускала надолу редом до кичурите. Разположението на косата и дължината й при главните героини се променя, заедно със социалния им статус. Здравословното състояние на кралица Анна и тук оказва влияние – колкото повече се влошава то, толкова по-често ще видиш дългата й до кръста коса да се вее безразборно. Та на кой болен човек му пука за прическата му?
Кралица Анна говори пред парламента - натруфените мъже отзад чакат със затаен дъх думите й
За сметка на небрежните женски прически, които Йоргос дори допълнително е разрошвал с пръсти, тези на мъжете отново бият всички рекорди по пищност. Използваните перуки са толкова много, че им отделят цяла каравана за съхранение. Никълъс Холт толкова се привързва към своите, че им дава имена – Барбара, Хати и Лулу.
Гримът и прическата са неотменна част от атмосферата в един филм и това важи в пълна сила за „Фаворитката“. Вгледай се в малките детайли, които разкрихме, когато отидеш в киносалона – ще ти бъде многократно по-забавно.
„Фаворитката“ е в кината от 8 февруари, разпространява „Александра филмс“.