Големият рестарт за психичното здраве

Независимо през какво си преминала, или пък все още преминаваш, ние сме тук, за да ти ударим едно рамо…

 
 

2021-а беше доста трудна година, а кризисните времена оказват особено голямо влияние върху нашите умове. Независимо през какво си преминала, или пък все още преминаваш, ние сме тук, за да ти ударим едно рамо…

Кои храни да ядеш, когато си стресирана - разбери от галерията долу

Галерия: Кои храни да ядеш, когато си стресирана

Виж всички снимки

►►►Защо душевното ти здраве има нужда от музика

Нека го кажем заедно: 2021 г. беше трудна. Пандемията на COVID-19 вдигна пулса ни на такива нива, каквито не сме и очаквали, след като толкова много хора се разболяха, а други изгубиха близките си или работата си (а понякога и двете). И дори и съдбата да ти е спестила най-лошото, раздялата с приятели, партньор, семейство – също не е никак лесна.

Всъщност пандемията е засегнала всички на толкова много нива, че в момента експертите ни подготвят за голямото психологическо „цунами“. Те дължат тези си прогнози на факта, че процентът на психологичните проблеми се е увеличил. Здравните организации и служби се опитват да решат множество такива. Това, което носи още повече стрес, е мисълта, че трябва да се усмихваме и да се благодарим, че „има и по-зле от това“.

„COVID-19 пандемията преобърна животите ни и се подигра с менталното ни състояние“, заяви Саманта Карбон, психотерапевт и част от професионалната асоциация на психотерапевтични организации, практикуващи в Обединеното кралство, UK Council for Psychotherapy (UKCP)*. „Тепърва ни предстои да печелим битката. Трябва да забавим темпото и да се справяме с всеки проблем индивидуално, стъпка по стъпка.“ Ако се чувстваш самотна или тъжна напоследък, може някои от тези съвети да са ти от полза. Но ако подозираш, че менталните ти проблеми са много по-сериозни, веднага трябва да потърсиш професионална помощ.

Самота

Разбери я

Това е често срещан проблем. Според Mental Health Foundation един на всеки четири души е почувствал самота по време на изолацията, а един на 10 души смята, че се е чувствал така и преди тези мерки да бъдат предприети. „Ако не се третира, самотата може да причини сериозен ментален стрес, да доведе до чувство за малоценност, депресия и дори суицидни мисли“, казва психологът от UKCP Юко Нипода. „И не става дума само за моментите, в които сме сами. Хората се чувстват самотни, дори когато са сред други особено когато се чувстват несигурни в себе си.“

►►►3 доказани начина да победиш зимната депресия

Малкото пълноценен социален контакт е докарало много хора до това да се чувстват изолирани, добавя Карбон, а това създава почва за много негативни мисли – включително и отключване на стари травми. Иначе казано, да се чувстваш спокойно и в безопасност с останалите, е нещо фундаментално за смисления и добър живот. „Чувстваме се самотни, когато другите ни изключват, отчуждени сме или пък отхвърлени“, продължава Карбон. Тези чувства може да се появят и след изолацията и след премахването на строгите мерки. Тогава срещите и груповите събирания може да бъдат странни след толкова дълга почивка от това. Така че, ако си се почувствала не на място и ти е било неловко на някои събирания, това вероятно е причината.

Карбон добавя, че предишният ни начин на живот и всички неща, които са ни носили комфорт, сега са се променили. „Прегръщането, допирът, ръкостискането – всички те преди ни носеха увереност, но сега много хора трудно се връщат към този маниер на общуване.“

 „Тялото ти се опитва да обработи всичко, което му се стоварва, затова е важно да се вслушваш в него.“

Стъпките, които да предприемеш

Не си сама, наистина. „Да осъзнаеш, че не си единственото човешко същество, което в момента се чувства така, може да помогне“, казва Нипода. Още много са на същия кораб като теб. И ако самотата те е накарала да се чувстваш безполезна и малоценна, припомни си горепосочения факт и ще се почувстваш по-добре. „Спри за малко с всички тези потискащи мисли и разбери, че не си безполезна или пък провал. Това е просто твоята реакция на тази ситуация“, добавя Нипода.

Въпреки че вероятно в момента не можеш да прегърнеш близките си, не забравяй да ги проверяваш. Да звъннеш на приятел или пък да изпратиш на някого цветя за изненада, може да подобри и твоето настроение, карайки те да се чувстваш свързана с останалите.

Ако често се чувстваш така, сякаш няма с кого да поговориш, винаги чакаш някой да ти се обади и да се сети за теб, може би е редно да помислиш да потърсиш експертна помощ от психолог, или да се свържеш с гореща линия за психично здраве.

Тревожност за здравето

Разбери я

Докато е полезно да бъдеш запозната и бдителна за хигиената си, когато се намираш в ситуация със световна пандемия и здравето е в криза, е и много лесно да попаднеш в капана на параноята и да започнеш да се вторачваш във всяко нещо. Без да се усетиш вече това оказва пагубно влияние върху теб. „Повечето хора, които посещаваха лекарите по различни причини от типичните за коронавирус симптоми, споделят, че се чувстват пренебрегнати, тъй като прегледите на много бяха отложени. Но тревожността за здравето не важи само за тези, които проявяват симптоми. Тя самата е като зараза и е навсякъде, откакто положението с COVID-19 стана кризисно“, обяснява Нипода.

Стъпките, които да предприемеш

Докато обсъждаш с доктора си всичко, което те притеснява, Нипода съветва да опиташ медитация и дихателни техники. „Любимата ми техника за успокояване е да поема дълбоко въздух през носа, да го задържа за четири секунди и да издишам през устата за осем секунди. След това задържам дъха си за три секунди, преди да повторя цялата процедура, в продължение на три минути“, казва тя. По същия начин действа и това да затвориш очите си, да броиш до сто, а после да отброиш цифрите обратно. Това може да те накара да се съсредоточиш, овладявайки паник атаките.

„Може да опиташ и контролирана медитация. Има приложения като Calm, Insight Timer и Headspace, които са страхотни за целта. Ако не си фен на приложенията, опитай сайтове, където има безплатни медитативни сесии, като Free Meditations или BalanceTime. В тях има и музика, която ще ти помогне да изключиш за момент и за кратко да си представиш, че се намираш сред природата, на някой плаж или на слънчева поляна.“

Ако ти е трудно да се успокоиш и с тези лесни трикове, то тогава си запиши час при лекар и го помоли да те насочи към място, където можеш да получиш когнитивно-поведенческа терапия. Нипода добавя също, че симптоми като паник атаки, тревожност, сърцебиене, треперещи или потящи се ръце, може да свидетелстват за физически проблем, затова е добре да помолиш твоето джипи да вземе това предвид.

►►►Нашето здраве се нуждае от природата

Чувство на отпадналост, лошо настроение

Разбери го

Когато се чувстваш в опасност и неспокойна, както тази година много пъти със сигурност те е карала, е нормално настроението ти да се промени. „В ситуации като тази е нормално да се сблъскваш с тревожност, страх, паника, да се разкайваш, да чувстваш вина, да си ядосана или отчаяна“, казва Нипода, като продължава: „Тялото ти се опитва да обработи всичко, което му се стоварва, затова е важно да се вслушваш в него. Вместо да потискаш чувствата си, по-скоро ги излей и се опитай да ги трансформираш в нещо позитивно.“

Карбон пък добавя, че изолацията е предоставила за много хора възможността за себереализация и анализи, което пък от своя страна може да доведе до големи промени в начина на живот, или да ги изправи пред проблеми, които до момента са избягвали. А всичко това може да доведе до чувство на отпадналост и лошо настроение.

Стъпките, които да предприемеш

За да избягаш от това чувство на изтощение, се опитай да повдигнеш настроението си, като освободиш емоциите си на ярост или смях. Ето какво казва Нипода: „Един от начините да освободиш чувството си на ярост, е да викаш. Направи го в пространство, в което няма никой и няма риск да обезпокоиш някого. За смеха пък може да помогне и обикновен комедиен скеч. Смей се с глас, дори ако трябва първоначално да се насилиш да го направиш. Това ще ти даде прилив на енергия.“

В дългосрочен план Карбон казва, че е важно да се придържаш към балансираната диета и пълноценния сън. Задължително е и да намираш време за хобитата си и изобщо време, което да посвещаваш само на себе си и себеизразяването си. За да си помогнеш, си състави график. Това ще ти създаде подсъзнателно чувство за контрол над нещата. Докато правиш всичко това, Карбон съветва и да обръщаш повече внимание на емоционалните вълни, които получаваш. Прояви себесъстрадание, както би направила, ако някоя твоя приятелка ти сподели, че се чувства по този начин.

Вина

Разбери я

Ако се улавяш, че с неохота се връщаш към нормалния живот и че усещаш вина, защото тайно си се наслаждавала на някои аспекти от изолацията, знай, че не си сама. „Много хора получиха чувство на свобода, безопасност и спокойствие по време на изолацията. Това е така, защото много от нас се чувстват по-комфортно в уюта на дома си. Но ако твоят дом се е превърнал в пашкула, в който се криеш от всичко и всички, ще изпитваш тревожност, когато излизаш навън или се отдаваш на дейности, които са били в ежедневието ти преди пандемията. Това важи с особена сила особено когато вирусът все още представлява риск“, казва Нипода.

Стъпките, които да предприемеш

Докато някои елементи на нормалността се завръщат, ние все пак все още се намираме в криза. И още – ситуацията на всеки от нас е уникална. Сега живеем в свят, където тревожността е ежедневие. Затова се отнасяй към себе си с внимание и не се съди твърде строго. Не се сравнявай с другите, както съветва Нипода. Тя добавя, че трябва да правиш малки стъпки към подобряване. Като например, опитай се да излезеш за 15 минути днес. Увеличи ги на 30 в следващия ден. Опитвай се да излизаш на по-тихи места, срещай се с по-малко хора в началото, или се събуждай много рано, за да гледаш изгрева навън на спокойствие, докато повечето хора спят.

Добре е и да знаеш, че всички позитиви на изолацията не е нужно да се изпаряват. Пак можеш да намираш време за ежедневен джогинг и пак не е нужно да казваш „да“ на всяка оферта за излизане. В крайна сметка, ако сме успели да научим нещо от всичко това, то е, че животът е твърде кратък, че да бъдем жестоки към себе си.

Ако се чувстваш депресирана и имаш суицидни мисли, моля те, позвъни на горещата линия за емоционална подкрепа 116 123 или на някой от другите два телефона на Български Червен кръст за превенция на самоубийствата, депресивните състояния и сексуалните нарушения – София - 02 492 30 30; Ямбол - 046 662 904. Направи същото, ако някой около теб е в такова положение! Ако не си сигурна за състоянието си, направи си тест на iFightDepression.com

---------------------

  • • Позовавайки се на Royal College Of Psychiatrists, цитирани в The Guardian.

  • • UK Council For Psychotherapy е водеща организация за акредитация и обучение на психотерапевти и психотерапевтични съветници във Великобритания