Едно, две... Гмуркаме се! Или (поне) 7 здравословни ползи от плуването

Хей, тук са скритите плюсове от плуването, за които може би не си и предполагала.

© iStock

Лятото е в разгара си, жегата ни тормози, но пък има спасение! Не, не ти говорим за ледения коктейл – макар че и той е добър вариант, а за откраднато време край река, басейн или море… без значение кое е твоето любимо място за почивка, плуването е чудесен начин да избягаш за малко от лятната жега. Но освен приятно, то всъщност е и много полезно занимание!

Независимо от физическата ти форма, плуването предлага много потенциални ползи за здравето, както на физиката, така и на психиката ти. Когато други физически дейности с по-интензивно натоварване (като фитнес тренировки, бягане, футбол и т.н.) са довели до наранявания на коленете, бедрата или глезените, често се препоръчва именно плуване, като част от възстановителния процес.

Ползите от плуването можеш да усетиш, веднага щом скочиш във водата, и те продължават да ти действат благоприятно дълго след като излезеш от нея.

© iStock

Ето няколко скрити ползи от плуването, за които може би не знаеш:

1. Плуването удължава живота

Проучванията показват, че редовните упражнения, включително плуване, могат да удължат живота значително. Според доклад от 2017 г., поръчан от Swim England, при хората, които практикуват редовното плуване, рискът от ранна смърт е с 28% по-нисък, а този от смърт поради сърдечни заболявания и инсулт спада до 41% по-ниско, в сравнение с хората, които не плуват.

2. Плуването помага да влезеш във форма

Да, Плуването помага при отслабване. То е тренировка за цялото тяло. То ангажира всички мускулни групи – от ръцете, раменете и краката до ядрото, бедрата и гърба. Така че цялото тяло се възползва много ефективно от тази дейност.

За един час човек с тегло около 75 кг може да изгори до 432 калории с леко, лежерно плуване. За сравнение – за същото време, прекарано в разходки, калориите са около 266.

4 спорта, с които изгаряш максимум калории

Вижте повече

4 спорта, с които изгаряш максимум калории

Четирите спорта, с които изгаряш повече калории, отколкото с бягане.

3. Плуването укрепва сърдечното здраве

Подобно на други форми на аеробни упражнения, плуването може да подобри и кардио формата ти. Плуването прави сърцето по-силно и издръжливо, а белите дробове - по-ефективни при използването на кислорода.

Изследванията показват, че плуването подобрява и кръвното налягане и други маркери на сърдечно-съдовото здраве.

© iStock

4. Плуването подобрява когнитивните функции

Физическата активност като цяло се свързва с подобряване на когнитивните ни способности, но когато изследователите проучват специфичните ползи от плуването върху мозъчната дейност, те откриват уникална полза.

В едно малко проучване от 2019 г, участниците, изпълнили 20-минутна плувна сесия с умерена интензивност, обработвали визуална информация и са реагирали по-бързо на когнитивни тестове, проведени точно преди и непосредствено след плуването. Въпреки че ефектът бил малък (средно около 4%), фактът, че се забелязвало измеримо подобрение само след единична тренировка, сам по себе си е забележителен!

Море или басейн? Различните ползи за тялото

Вижте повече

Море или басейн? Различните ползи за тялото

През лятото прекарваме по- голямата част от свободното си време край морето или басейна, а плуването е най- популярният летен спорт.

5. Плуването подобрява и настроението

Отново напомняме, че все пак плуването си е физическо упражнение, а всички упражнения могат да подобрят настроението. Но проучване, публикувано през 2003 г. показва, че една сесия на плуване подобрява настроението дори повече от една същинска аеробна тренировка. Причината е освобождаването на химикали за щастие в мозъка. И по-специално – ендорфини, допамин и серотонин, което води до ограничаване на стреса, тревожността и депресията.

© iStock

6. Плуването помага на съня

Подобреният сън е често срещано предимство от дългосрочното придържане към всеки вид тренировъчна програма. И това включва плуването. Физическите упражненията помагат за регулирането на вътрешния часовник на тялото и възстановяват естествения циркаден ритъм.

7. Плуването укрепва костната система

В днешното западно общество здравословни проблеми, като остеоартрит и загубата на костна плътност, са много често срещани, особено при хората в напреднала възраст (над 50 години).

Въпреки че тук силовите тренировки и другите високоинтензивни физически дейности винаги са били златният стандарт за подобряване на костната плътност, плуването (ако се практикува редовно) също може да помогне.
Научен преглед, публикуван през 2020 г. показва, че три до шест часа плуване седмично подобряват костната минерална плътност при жени в постменопауза, особено сред дългогодишните плувкини. Въпреки че си струва и да се отбележи, че няма съществена полза за костите при тези, които плуват по-малко от три часа седмично.
Така че, ако страдаш от тях или си податлива на тези проблеми, възрастта пъпли нагоре и все по-често ти напомня за тях – освен за релакс и разхлаждане, плуването може да се окаже и добра стратегия за облекчение на болките. В този случай е добра идея да потърсиш локален треньор и басейн, където можеш да практикуваш плуване целогодишно.

Е, какво чакаш? Прибирай телефона в чантата и скачай смело във водата! С плуването не само ще се разхладиш и ще разпуснеш, но и значително ще подобриш формата и здравето си, особено ако го правиш редовно!

Какво трябва да знаеш за плуването по време на цикъл

Вижте повече

Какво трябва да знаеш за плуването по време на цикъл

По това време на годината да си в цикъл е още по-трудно, отколкото обикновено!