Чао, пролетна умора! Нямам време за теб

Ето някои от най-честите причини за появата на пролетна умора и как да се справиш с тях, за да се заредиш с енергия и да направиш прехода на сезоните по-лек за себе си.

 
 

Добри новини! Вече е пролет. Времето се затопля, дните са по-дълги и слънчеви и вероятно ти се иска да излизаш повече, да бъде по-продуктивна, да успееш да приключиш с всички задължения по-рано и да се порадваш на хубавото време… Само че има проблем, май ти липсва енергия?

От Страхил Иванов

9 здравословни храни, с които не трябва да прекаляваш - кои са - разбери от галерията долу

Галерия: 9 здравословни храни, с които не трябва да...

Виж всички снимки

►►►10 забавни идеи за пролетта

Ако действително се чувстваш така – не си сама. Този проблем е често срещан при много хора в началото на пролетта и затова го наричаме пролетна умора. Причината е, че след дългата зима тялото преминава през някои физиологични промени, за да се „пренастрои“ за смяната на сезона. Тези промени обаче могат да те оставят уморена и дезориентирана в началото, докато постепенно всичко се нормализира.

Ето някои от най-честите причини за появата на пролетна умора и как да се справиш с тях, за да се заредиш с енергия и да направиш прехода на сезоните по-лек за себе си.

  1. Светлината – за добро или лошо…

С пролетта дните стават по-дълги, слънцето започва да изгрява все по-рано и по-рано, а човешкият мозък интерпретира слънчевата светлина като зов за събуждане. Един вид „натурална аларма“ и затова в този период често се будим още преди алармата си, скъсявайки времето си за сън, което пък може да доведе до недоспиване в дългосрочен план

Всъщност, това не важи само за слънчевата светлина, лампи и електронни устройва ни действат по същия начин, нарушават циркадния ритъм на тялото и забавят или съкращават времето ни за сън. Оказва се, че телефонът и телевизорът късно вечер ни карат да си лягаме по-късно, а светлината сутрин ни буди по-рано… Така лесно се стига до недоспиване. А недоспиването = умора през целия ден.

Така че, за да се справиш с този проблем:

  • • Избягвай прекарване на дълги периоди от време пред електронните устройва вкъщи, поне 1-2 часа преди да дойде времето ти за сън.

  • • Преди да заспиш – спусни щорите или си сложи маска за сън, за да избегнеш преждевременното събуждане от сутрешната светлина (ако ставаш след изгрев слънце).

Макар че много хора предпочитат да се будят в осветена от слънцето стая, всъщност е доказано, че сънят на тъмно е много по-качествен. Липсата на светлина стимулира производството на хормона мелатонин, който контролира нашия цикъл на сън и събуждане. А ако това не ти е достатъчно – трябва да знаеш, че мелатонинът помага и за предотвратяването на бръчки и забавя процесите на стареене.

  1. Сезонните промени в тялото

През дългата зима често се развива недостиг на някои хормони в тялото, докато производството на други е завишено. Обикновено в този период се развива недостиг на серотонин и допамин – т.нар. „хормони на щастието“, както и на слънчевия Витамин Д, заради лошото време и липсата на достатъчно светлина, топлина и движение. В същото време – производството на кортизол („хормонът на стреса“) се повишава, защото еволюционно това е един от начините тялото ни да остане нащрек, за да може да се защити от външни заплахи през зимата.

Така че е нормално към края на зимата и в началото на пролетта да се чувстваш изтощена и потисната, а енергията и мотивацията да ти убягват… За да поправиш това, трябва да противодействаш на последствията от хормоналните промени в тялото, които е предизвикала зимата. Ето как:

  • • Намали нивата на стрес. Отдели повече време за приятни за теб занимания, които ще повдигнат настроението ти като стимулират производството на серотонин и допамин.

  • • От време на време си вземай по един контрастен душ – студена/гореща вода. Контролираната рязка промяна в температурите заздравя имунната система на тялото и го прави по-устойчиво на температурните промени в природата, които често го изтощават в преходния сезон и водят до настинки и алергии.

  • • Прекарвай възможно най-много време навън, на слънце и сред природата, за да презаредиш тялото си с Витамин Д. Можеш да го приемаш и под формата на хранителна добавка, макар че това далеч не е толкова приятно като разходките.

  • • Не бързай да прибираш зимното яке. С появата на първите слънчеви лъчи и леко затопляне може да ти се прииска да захвърлиш дебелото яке и да се облечеш по-леко, но не бързай с това! Пролетното слънце не топли чак толкова и ако не прецениш добре -можеш лесно да настинеш и допълнително да изтощиш тялото си от борбата с боледуването и възстановяването след това.

  • 10 задължителни храни за твоята кухня - в галерията долу

Галерия: 10 задължителни храни за твоята кухня

Виж всички снимки

  • Нуждата от прежареждане с витамини

  • При смяната на сезоните, тялото ни изпитва недостиг на определени витамини. Вече споменахме Витамин Д, но той не е единственият, до чиито недостиг се стига. Причината е, че освен липсата на достатъчно светлина, през зимата ни е по-трудно да си набавим и нужните витамини от пресни плодове и зеленчуци, които не са толкова достъпни в този сезон. А този недостиг води до летаргия и липса на енергия, които също допринасят за пролетната умора.

    За да се справиш с това:

    • • Зареди тялото си с богат набор от витамини и минерали, като заложиш на повече пресни плодове, зеленчуци и зеленолистни растения в своя хранителен режим.

    • • Разбира се, и тук отново можеш да прибегнеш до приема на витамини като хранителна добавка, ако не успяваш да пребориш дефицитите само с хранене.

    • • А ако въпреки промените в храненето и ежедневието си, не успяваш да пребориш пролетната умора и все още се чувстваш изтощена и отпаднала – можеш да потърсиш професионална помощ от фитнес инструктор или нутриционист, за да ти помогнат да влезеш във форма.

    • Недостиг на време и стрес

    Често се случва да се претоварим и сами с настъпването на пролетта. Може би ти се иска да правиш и постигаш все повече неща в тези приятни, по-топли и по-дълги дни. Подсъзнанието ти казва да се раздвижиш, да си енергична и продуктивна, защото е пролет и е време за действие, въпреки че тялото ти се съпротивлява, защото се нуждае от малко повече време, за да се пренастрои. Ако не го послушаш и се опиташ бързо и насила да превъзмогнеш тази умора, всъщност можеш да я задълбочиш допълнително. Ето защо:

    • • За да синхронизираш ума и тялото си, се придържай към обичайният си дневен график. Разпредели дейностите си разумно през деня, за да не изчерпваш резервите на тялото си от енергия прекалено бързо и рано.

    • • Не вземай прибързани решения да спиш по-малко, за да удължиш денят си. Регулирането на циклите сън-събуждане не се случва за една нощ, а и вече разбра колко вредни могат да се окажат нарушенията в него.

    • • Не пренебрегвай почивката, ако се чувстваш изморена. Ако можеш – отделни време за 20-минутна дрямка през деня, остави някоя от по-нетолижните задачи за следващ ден или просто намери приятно и тихо местенце за отдих, поеми дълбоко въздух и си дай 5-минутна почивка от натоварения ден.

    В заключение…

    За да обобщим казаното дотук накратко – промяната в сезоните, както и пренастройката на тялото ти след тази промяна, не стават от днес за утре. Така че не се опитвай рязко и преждевременно да промениш навиците и ежедневието си. Просто се наспивай добре, заложи на повече здравословни рецепти и храни в менюто си, остани активна физически, но и не се претоварвай и си дай малко време за почивка, когато имаш нужда.

    Всичко това ще направи преминаването през неприятната пролетна умора по-бързо и леко и ще те зареди с нужните енергия и мотивация за нула време!