![](https://p1.cosmopolitan.bg/s/c/screenshot-2024-12-06-at-112548-145530-1800x0.png)
В най-известното стихотворение на Томас Стърнз Елиът – „Любовната песен на Дж. Алфред Пруфрок“ – се казва следното: „В една минута има време за решения и пререшения, които тази минута ще отмени“. А тази една минута може да се усети като цяла вечност, когато си в очакване на нещо. Но накрая решението трябва да бъде взето – да излезеш ли на сцената, или да не излезеш.
И ето, на главния герой в пиесата му се казва, че има една минута да излезе на сцената, а той не е сигурен какво ще каже, дали ще се изложи, дали изобщо трябва да излезе, какво ще прави с бъдещето си, дали ще замине за Америка, терзае се дали най-добрият му приятел ще замине също за Америка, в компанията на любимата му… Но въпреки това решава да се изстреля пред публиката и да импровизира, както хората често трябва да правят и в живота.
В новата комедийна пиеса „Билет за Америка“ виждаме именно кипящия живот, но не навън, а зад кулисите, „бекстейдж“ на заведение, в което се прави стендъп комедия. Двамата главни герои – комикът Емил Гатев и продуцентът Сами (Иван Бърнев и Башар Рахал) са най-добри приятели, които работят заедно.
![](https://p1.cosmopolitan.bg/s/c/screenshot-2024-12-06-at-112554-145531-1800x0.png)
В процеса на нажежения диалог виждаме не само творческия процес, а и сложните човешки отношения, приятелства, наситени с лъжи, страдание, смях, предателства и… взети решения.
„Билет за Америка“ ни припомня силата на изкуството и как то може да повлиява общественото мнение, да достига до съзнанието на хората и да бъде коректив за неправдата. Изкуството може да осмива, да изобличава, да издига и да срива със земята. А когато става въпрос за деликатно изкуство като комедията, в играта на главните герои ни се разкрива колко е трудно тя да бъде поднесена на публиката така, че да предаде правилните послания и да не засегне някого, което се оказва почти невъзможно.
Диалогът в пиесата успява да разбие илюзията, че изкуството е „над“ живота, че е освободено от политически мнения, от морализаторстване и дори активизъм и засягане на социални теми (като темите за аборта, политиците, корупцияпа, които се появяват активно в текста на Бърнев и Рахал).
Изразът „добре, че е шегата, за да си кажем истината“ важи с пълна сила за постановката. Всъщност именно това е най-ценното, което можем да извлечем от „Билет за Америка“ – че през шегата много по-леко могат да бъдат понесени най-трудните теми и да се разискват на „по-безопасно“ поле, в което за секунда заскобяваме предразсъдъците си и оставаме отворени към хората, отворени за това да се посмеем. Но, стига шегата да е наистина добра и остроумна, докато се смеем, осъзнаваме много неща, допускаме други перспективи и в смеха се появяват истини, които може би досега не са ни се разкривали. Силата на комедията е водещ мотив, а пиесата ни учи, че тази сила е неоспорима, защото всички ние сме жертви на „чувството за хумор“ на съдбата и житейския хаос.
„Билет за Америка“ се играе в Thѐatro. Билетите са в продажба в мрежата на Ивентим!
За „Break a leg“:
„Break a leg“ е продуцентска компания, насочена към сценичните изкуства. Занимава се основно със създаване, менажиране и разпространение на театрални постановки в цяла България. Компанията е създадена през май 2023 г. от Луиза Григорова-Макариев и Александър Сано, като стартира с първия си успешен проект „Отблизо", който за по-малко от година се изиграва на сцена над 50 пъти и се среща с близо 25 000 зрители. Следващата продукция на компанията е представлението „Пистолет в торнадо" – моноспектакълът, който веднага привлича вниманието на публиката и критиката и получава две награди „ИКАР“, за „Водеща женска роля“ за Весела Бабинова и „Най-добро представление на публиката“ за „Break a leg“. Третото успешно заглавие, продуцирано от продуцентското дуо, е комедията „И верният отговор е…“ с участието на Луиза Григорова-Макариев, Христо Пъдев и Боряна Братоева.
Целите на „Break a leg“ са да среща публиката със смислена и качествена драматургия, поднесена по забавен и интригуващ начин, посредством едни от най-добрите артисти на българската театрална сцена, да достига до максимален брой хора из цялата страна, да ангажира зрителите с изкуство, да привлича нова, млада аудитория в театъра, да развива частния театрален сектор и да изненадва с нови текстове, вълнуващи теми и неочаквани обрати. Да създава смисъл.