10 (най-важни) мита за правилното хранене и спорта

Ще ти отворим очи защо не трябва сляпо да следваш всички модерни уелнес трендове.

 
 

 Ще ти отворим очи защо не трябва сляпо да следваш всички модерни уелнес трендове.

Как да се храниш здравословно според зодията - в галерията долу

Галерия: Как да се храниш здравословно според зодията

Виж всички снимки

►►►11 звездни съвета за здравословно хранене

Не яж глутен, започвай деня си с чаша топла вода с лимон и решително кажи НЕ на въглехидратите... И въпреки това не се чувстваш добре? Това си има своето логично обяснение – много жертви в името на правилното хранене и здравословния начин на живот са абсолютно необосновани.

Сега ще ти разкрием защо много бюти митове са толкова популярни и какво в действителност крият.

„Прекарвам достатъчно време, обяснявайки основите на правилното хранене. Много искат да водят здравословен начин на живот и се губят сред сегашното изобилие от продукти и съвети“, казва основателката на Лондонския център по интуитивно хранене, автор на книгата Just Eat It и диетолог Лаура Томас.

Днес съществува огромно количество диети, концепции за правилно хранене и спортни тренировки, но много от тях са много съмнителни. Разбира се, в тях има доза истина, но популярността на повечето методи се крие в правилната реклама. Неслучайно индустрията за здравословно хранене придобива колосални мащаби и, според данните на сайта Global Wellness Institute вече се оценява на 4,8 трилиона евро.

Въпреки това много експерти по хранене не подкрепят популярните уелнес трендове и дори се изказват против тях. Диетологът Алиса Рамзи счита, че демонизирането на едни продукти и величаенето на други води до психични проблеми, храносмилателни смущения и до недостиг на хранителни вещества.

Затова, преди да се впуснеш в поредното популярно убеждение, е редно детайлно да го разучиш.

►►►Храни се здравословно и по празниците

Безглутеновата диета е полезна за здравето
Неведнъж сме писали какво всъщност крият продуктите с етикета без глутен. Строгата безглутенова диета е необходима само за хора с цьолиакия – патология на автоимунната система, която се състои в непоносимост към определени протеини – глутен и свързаните с него авенин и хордеин. В други случаи абсолютно не се изисква да избираш специални храни и в по-голямата си част „специалната диета“ е само почит към здравословния начин на живот. Следвайки сляпо тенденциите, десет процента от американците без диагностицирана цьолиакия, вече са елиминирали храните, съдържащи глутен, или значително са намалили консумацията им.

Тази невероятна популярност обаче не е изненадваща: продуктите с желаната марка gluten-free обещават много – повишена енергия, загуба на тегло, подобрена функция на червата и дори лечение на аутизма. Но, уви, научни обосновки за тези чудодейни свойства до този момент – няма. Ето защо специална безглутенова диета е необходима само за хора с реално заболяване. Разбира се, диагнозата трябва да се постави изключително от специалист след пълен преглед. Проучване от 2015 г. на Националния институт по здравеопазване установява, че 86% от жителите на САЩ, които изпитват симптоми, подобни на тези на цьолиакия – подуване на корема, диария, загуба на тегло, коремни спазми, след ядене на пшеница – всъщност нямат автоимунно заболяване. И само шест процента имат реални индикации за безглутенова диета.

Нещо повече, според проучване на British Medical Journal от 2017 г., изключването на глутеновите храни от диетата на здравия човек може да увеличи риска от сърдечни заболявания. „Глутен се съдържа в зърнени храни, като пшеница, ръж и ечемик, които са богати на други важни диетични влакна, включително фибри. Не може просто да спреш да ги ядеш“, обяснява Лаура Томас.

@emilydidonato

Соковете спомагат за прочистването на организма
„Въпреки всеобщия шум и популярността на „диетата със сокове“, няма доказателства, че обещаният ефект на детоксикация има положителен ефект върху тялото“, казва диетологът Алиса Рамзи. Въпреки това индустрията се разраства с около 6000 компании за производство на сокове и смутита само в САЩ. А до 2025 г. пазарът ще бъде оценен на 224 милиарда евро. Докато прясно изцедените напитки за първи път станаха модерни през 70-те години на миналия век, соковете станаха все по-популярни през последното десетилетие. Това беше отчасти подпомогнато от известните личности, които активно популяризират идеята за „детоксикация със сок“.
Освен факта, че соковете увеличават броя на полезните бактерии в червата, изследване на Scientific Reports установи, че както при диетата без глутен, повечето от предполагаемите ползи от прясно изцедените напитки са необосновани. Черният дроб и бъбреците се самопочистват перфектно. Освен това няма реални доказателства, че опасните токсини просто се натрупват в черния дроб. Това може да се случи само ако органът е изложен на много химикали, например чрез прекомерно пиене.

Разбира се, ние не призоваваме да се отказваш от соковете или смутита и самите ние често говорим за най-готините рецепти, които да си приготвиш. Единственото нещо е, че не бива да очакваш чудо от една изпита чаша и да вярваш във всички общи убеждения около тази модерна напитка.

 @jessinowo

Необходимо е да изпиваш по осем чаши вода на ден

Въпреки многобройните проучвания, включително едно, проведено от списанието Nephrology Dialysis Transplantation в Оксфорд през 2014 г., които напълно опровергават необходимостта от пиене на осем чаши вода на ден, митът все още съществува. Това убеждение се появява за първи път в статия на Националния изследователски съвет през 1945 г. Според публикуваните констатации нормата на вода за възрастни е 2,5 литра на ден. „Но най-важното нещо се игнорира – тези 2,5 литра също включват течност от храна“, добавят докторите Врийман и Карол.

Тялото получава вода от различни източници, например когато ядеш сочни плодове. Естествено, водата е жизненоважна за човек, но количеството зависи от много фактори – възраст, тегло, местоположение, температура и редица други показатели. За да не усложняваш живота със сложни изчисления, просто винаги пий вода, когато си жадна.

@stezzzzzzzzz

Въглехидратите те карат да дебееш
Смята се, че диетата без въглехидрати помага за намаляване на теглото, но парадоксът е, че самите въглехидрати не добавят допълнителни сантиметри. „Това е мит – нито една отделно взета група хранителни вещества не допринася за наддаване на тегло. Освен това много учени са съгласни, че фигурата и физическата форма са почти 77% определени от генетиката“, обяснява Лора Томас.

Предразсъдъците към въглехидратите се основават на убеждението, че те стимулират производството на инсулин, хормон, чийто излишък блокира разграждането на вътрешните мастни запаси. Тази теория роди милион диети без въглехидрати, които предлагат „незабавна и ефективна загуба на тегло“. Но както показва проучване на Националния институт по здравеопазване от 2015 г., това просто е поредното погрешно схващане.

Всъщност всичко е много по-просто, отколкото изглежда – напълняваме, когато ядем повече калории, отколкото изгаряме. Основният извод от научни статии, публикувани на уебсайтовете на Lancet Public Health и Националните здравни институти, е, че няма универсален отговор. Да премахнеш изцяло въглехидратите, да се придържаш към златната среда или все пак да ги хапваш спокойно – зависи от твоите индивидуални особености. Освен това никога не забравяй за гликемичния индекс, който може да се промени много.

@emperiance

Захарта е най-големият ти враг
В наши дни захарта е призната от всички диетолози за огромен враг. „Практически всеки вид въглехидрат, който ядем, независимо дали е пшеница, киноа, бобови растения, банани или сладки картофи, в крайна сметка се превръща в глюкоза, важен източник на енергия, особено необходим, ако спортуваш редовно. Също така глюкозата е важна и за централната нервна система и червените кръвни клетки“, обяснява Лаура Томас.

В организма на практика почти всички източници на захар се възприемат и в крайна сметка се разграждат еднакво. Разбира се, по-добре е да ядеш храни с естествени захари, като мед, кленов сироп или сироп от фурми, както и плодове, тъй като те съдържат повече хранителни вещества. Но дори различни подсладители с различна степен на обработка, като бяла захар, в разумни количества е малко вероятно да окажат чувствително въздействие върху твоето здраве. Основното е да не ядеш твърде много. Освен това, както обяснява Лаура Томас: „Ако напълно се откажеш от захарта, желанието да ядеш сладко и вероятността от срив само се увеличават.

@moonjuice

Необходимо е да приемаш мултивитамини
Няма убедителни доказателства в подкрепа на това, че приемането на мултивитаминен комплекс има положителен ефект върху здравето, освен ако не спазваш балансирана диета. Витамините са група вещества, от които тялото се нуждае за растеж, физическо развитие и нормалното функциониране на клетките.

Те са 13: витамини A, C, D, E, K, B1, B2, B3, пантотенова киселина, биотин, B6, B12 и фолиева киселина. Но изобщо не е необходимо да се пият специални хапчета – повечето от тях лесно се набавят чрез храната.

Ако наистина страдаш от авитаминоза, най-вероятно това ще бъде придружено от определени симптоми. Например, липсата на витамин В12 често се проявява като умора, изтръпване на ръцете и краката, затруднена концентрация.

„Специалист може да предпише витаминни добавки в няколко случая: за хора над 60 години, В12 за тези, които се придържат към вегетарианството, фолиева киселина по време на бременност и за жени, които тепърва планират да станат майки, витамин D за зимата, особено ако живеят в студена страна. Идеалният вариант е всички витамини да се набавят чрез храната”, казва д-р Шабир Дая.

@amandabisk

Някои упражнения превръщат мазнините в мускули
„Това е като да кажеш, че можеш да превърнеш куче в котка. Мазнината и мускулите са напълно различни елементи със собствени функции и свойства“, казва Холи Грант, личен треньор и основател на базираното в Лондон Pilates PT Pilates студио.

Мастната тъкан се намира под кожата, вградена между мускулите и около вътрешните органи. Мускулната е в цялото тяло. Обединява ги единствено влиянието им една на друга. „Хората с по-висок процент мускулна маса изгарят мазнините по-лесно и следователно отслабват по-лесно“, добавя Холи Грант.

@lineamaria

Чаша топла вода с лимон събужда храносмилателната система
Един от най-разпространените митове за красота е да започнеш деня си с чаша топла вода с лимон. Сутрешната напитка обещава да подобри функционирането на храносмилателната система и черния дроб, да балансира нивото на pH в тялото, да премахне отпадъците и токсините и да ти помогне да отслабнеш. Но отново реални доказателства за споменатите предимства няма.
„Разбира се, питейната вода с лимон е полезна. Цитрусовите плодове са богати на витамин С, фолиева киселина и калий. Освен това лимонът може да те насърчи да пиеш повече течности. А всяка вода, топла или студена, помага да се избегне дехидратацията и подобрява храносмилането“, обяснява Алиса Рамзи. Основното нещо е да внимаваш с температурата: твърде гореща вода с лимон, изпита на празен стомах, може да увреди зъбния емайл.

@romeestrijd

Трябва да ядеш повече протеини
В началото на 2000-те диетата на Аткинс, диета с ниско съдържание на въглехидрати, придоби особена популярност. Протеинът е от съществено значение за мускулния растеж и регенерацията на организма, поради което всички спортисти го обичат толкова много. Въпреки това някои проучвания показват, че високият прием на протеини може да ускори загубата на калций от костите, да има отрицателно въздействие върху бременността и дори да бъде животозастрашаващ за хора с бъбречно или чернодробно заболяване.

В зависимост от това колко си активна, твоята диета трябва да включва 10 до 35 процента протеини, получени предимно от естествени храни, като месо, домашни птици, риба, яйца, ядки или боб.

Лесни, вкусни и здравословни парти идеи - в галерията долу

Галерия: Лесни, вкусни и здравословни парти идеи

Виж всички снимки

Можеш да изгаряш мазнините локално
„Клекове за стягане задните части? Тренировка за трицепс чрез размахване на ръцете? Губиш си времето“, казва Холи Грант.

За съжаление, както показват проучвания на Националния институт по здравеопазване, анатомично е невъзможно да се горят мазнини само на определени места. „Въпреки че можеш да се съсредоточиш върху укрепването и изграждането на определени мускули, не можеш да премахнеш мазнините локално“, добавя треньорът.

Освен това упражненията, насочени към една мускулна група, ще имат минимален ефект върху цялото тяло, тъй като ще бъдат незначителни по отношение на изразходваната сила и енергия. А именно тези показатели определят колко успешно се изгарят мазнините.