Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.разбрах

Защо не трябва да излизаш сутрин без закуска

 

Оценка: (0/5)

 
 

Това е първото хранене за деня след близо 10-часовото нощно „гладуване”.

Защо не трябва да излизаш сутрин без закуска

Повечето нутриционисти подчертават важната роля на закуската, но има и мнения, че можем без нея... Къде е истината?

Може да видиш какво да закусваш според хороскопа ти ⇒тук

Каква е твоята закуска според зодията

Защо все повече хора не закусват?

*липса на време – ставаме в последния момент и най-често жертваме закуската за сметка на душа и тоалета.

*липса на компания – за разлика от обяда и вечерята, сутрин обикновено сме сами пред чинията и това намалява мотивацията да закусваме.

*липса на апетит – много хора сутрин не изпитват никакъв глад. Понякога това се дължи на обилната или прекалено късна вечеря от предния ден или пък на липсата или недостига на сън.

*липса на разнообразие – закуската може да изглежда по-монотонна в сравнение с обяда и вечерята, въпреки че има много възможности тя да бъде разнообразена.

Защо не трябва да излизаш сутрин без закуска

Ако сутрин нямаш апетит

*изпий чаша топла вода, щом станеш от леглото.

*закуси, след като вече си се приготвила да излезеш.

*спазвай същия ритъм през почивните дни и през отпуската.

Ако въпреки тези мерки не ти се яде, не се насилвай.

С висока хранителна стойност

Специалистите смятат, че сутрешното хранене трябва да доставя 25-30% от нужното дневно „гориво” на човека. Трябва да се внимава обаче с калориите – някои от тях са „празни”, тоест не носят полезни хранителни вещества.

►►►10 причини никога да не излизаш без закуска

Сравни тези две сутрешни менюта – те са еднакво калорични, но разликата е в хранителната стойност на продуктите, които ги съставляват:

Меню 1

1 млечен шоколад

3 бисквити с шоколадов пълнеж

Тази закуска съдържа 500 калории, 20 г наситени мазнини и 10 г протеини.

Меню 2

1 филия пълнозърнест хляб с малко масло

150 г извара

1 плод

Тази закуска съдържа 500 калории, 12 г липиди, 20 г протеини, минерали и витамини.

Защо не трябва да излизаш сутрин без закуска

Идеалната рецепта

Здравословната закуска съдържа:

*Комплексни глюциди, които доставят енергия, нужна на организма до обяд. Съдържат се в хляба, зърнените закуски, ориза. Добре е да подберем продукти с нисък гликемичен индекс, които водят до съвсем плавно покачване на захарта в кръвта – пълнозърнест хляб вместо бял, овесени ядки вместо готовите зърнени смеси.

*Мазнини, които забавят усвояването на захарите. Съдържат се в маслото, което трябва да бъде консумирано в разумни количества, в ядките като бадеми или орехи, богати освен това на есенциални мастни киселини.

►►►Сутрешните навици, които вредят на здравето ти

*Протеини – често се препоръчва да си ги набавяме чрез млечните продукти – прясно, кисело мляко и извара, които съдържат и много калций. Студеното прясно мляко се храносмила по-добре от топлото. Ако все пак млечните продукти не са за теб поради алергия или друг вид непоносимост, достави си протеини чрез немазно месо или бобови храни. Соята успешно заменя месото в храненето на вегетарианците.

*Топла напитка за хидратиране на тялото. Тя доставя вода и така компенсира загубата на течности от нощта. Изпий един чай или едно кафе, избягвай подсладените готови напитки.

*Плод – с богатството си на хранителни вещества и витамини плодовете са не само приятна, но и много полезна храна. Те съдържат „бързи” захари, много подходящи за началото на деня. По-добре е да хапваш плод вместо да изпиваш сока му, защото в целия плод има ценни фибри.

Защо не трябва да излизаш сутрин без закуска

А ако не закусваме, какво рискуваме?

Съществува идеята, че ако не закусваме, се увеличава рискът от по-обилно хранене през деня. Многобройни изследвания показват, че е тъкмо обратното – хората, които не закусват, всъщност поемат дневно с около 400 ккал по-малко в сравнение с почитателите на закуската.

Тогава? Не е ли по-разумно да прескачаме закуската, за да поддържаме оптимално тегло? Отговорът е комплексен. Проучванията всъщност сочат, че незакусващите са по-склонни към напълняване, въпреки че калорийният им дневен прием е по-нисък. Има различни обяснения. Продължителното лишаване от закуска променя основния метаболизъм, което води до дегенеративни промени в мускулите – в отсъствието на храна организмът черпи глюкоза от тях и опасността от напълняване нараства, въпреки че енергийните хранителни запаси остават непроменени.

Друга хипотеза се основава на хрононутриционизма, според който за стабилното тегло е не толкова важно количеството на храната, колкото моментът, в който се консумира. Пропускането на закуската отлага усвояването на калории за по-неподходящи часове от деня.

Недостигът на глюциди до обяд води и до спад на кръвната захар, последван от смущения в мозъчната дейност /по-трудно съсредоточаване и запаметяване/.


Ново в Cosmo