Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.разбрах

6 странни смущения в съня

 

Оценка: (0/5)

 
 

За повечето от нас затварянето на очите в края на деня означава спокоен сън.

6 странни смущения в съня

Но има хора с проблеми със съня, за които това е началото на големия нощен екшън. Прочети за различните видове разстройства на съня. Някои може да ти се сторят смешни или просто дразнещи, но има и такива, които може да са много опасни.

Помолихме експерти по съня да обяснят шест необичайни разстройства на съня и дали е нужно да търсиш помощ.

►►►ВИЖ ТУК: 7 храни, които ти пречат да заспиш!

Ходене насън (сомнамбулизъм)

Докъм 10-12-годишна възраст ходенето насън е често срещано и нормално, казва д-р Кати Громър от Института по съня в Минесота.

Как се случва?

„Когато заспим, тялото изключва някои системи – мускулите на очите и крайниците и слуха“, казва Громър. „Но при сомнамбулизма някои системи не се включват, когато се събудим – например тялото може да е „включило“ очите и ушите, но не и мозъка“, продължава тя.

Това не е необичайно при децата и родителите им обикновено ги наблюдават, за да ги пазят. В зряла възраст, обаче, това може да е опасно, ако няма кой да спре среднощните разходки. Една от пациентките на д-р Громър, например, е стигнала с колата до супермаркета, видяла, че е затворено и се прибрала. На сутринта служителите на магазина намерили отключената кола на паркинга, с чантата на жената вътре. Пациентката не помни случката, защото е била в състояние на полусън.

Решение: Ако ходиш насън, обезопаси дома си. Заключи вратите и скрий ключовете. Инсталирай няколко ключалки на входната врата, за да не можеш да излезеш толкова лесно и да се събудиш, докато отключваш. Елиминирай нещата, които смущават съня, като кофеина и телевизора. При някои хора ходенето насън може да бъде предизвикано от хапчета за сън или алкохол, посочва д-р Макс Хиршковиц. Той предлага да сложиш аларма на вратата на спалнята. Ако не събуди теб, някой друг може да я чуе и да те спре.

Ако тези мерки не помогнат, се консултирай със специалист по съня, който може да ти препоръча техники за релаксация или лечение с лекарства.

►►►ВИЖ ТУК: 7 трика за добър сън!

Ядене насън

Събуждаш ли се с трохи в леглото или по кухненската маса? Може би ядеш насън. Това смущение в съня се предизвиква от същите „повреди“ в мозъка като сомнамбулизма, но насочват към ядене. „Често хората, страдащи от това, ядат странни неща, като сладолед с мюсли или картон“, казва д-р Громър. Затова може да бъде опасно.

Хиршковиц разказва, че е имал случаи, когато негови пациенти са правили пожар в кухнята в опит да си сготвят нещо, а други са пили белина, защото хладилникът е бил заключен, за да не ядат.
Хиршковиц разказва, че е имал случаи, когато негови пациенти са правили пожар в кухнята в опит да си сготвят нещо, а други са пили белина, защото хладилникът е бил заключен, за да не ядат.

Решението е подобно на това за сомнамбулизма. Махни дразнителите на съня и прибери опасните предмети като лекарства и ножове. И не заключвай хладилника – по-добре да ядеш нещо от него, отколкото да пиеш белина.

Движения по време на сън (Поведнческо смущение по време на РЕМ сън)

Ако се събудиш и осъзнаеш, че биеш възглавницата или нощното шкафче, може да имаш поведенческо смущение по време на РЕМ сън. Това е състояние, което учените още не разбират напълно. По принцип по време на РЕМ съня тялото е временно парализирано, с изключение на дишането и сърдечния мускул. Но хората с проблеми по време на РЕМ съня се движат, което значи, че мускулите им са активни.

„Тези хора често сънуват сънища, пълни с насилие – че гонят някого или се бият“, казва д-р Грормър. „В резултат на това, те нападат мебелите или партньора си, който спи до тях.“ Тя уточнява, че от това смущение страдат и мъжете, и жените – обикновено по-млади жени и по-възрастни мъже, но учените не знаят защо.

Това смущение, обаче, се лекува лесно с лекарства. „Една доза клоназепам (психоактивно лекарство, което лекува припадъци и панически атаки) решава проблема“, казва д-р Громър. Други предпазни мерки са да махнеш опасните предмети и да тапицираш мебелите в спалнята.

Говорене насън (сомнилоквия)

Може би си чувала някой да мърмори в съня си, или са те обвинявали, че го правиш. Говоренето насън обикновено се случва в състоянието между будуване и сън, или когато преминаваш от едното състояние в другото. Бълнуването при висока температура също е често срещано.

Обикновено това, което казваш, не е свързано с това, което сънуваш. Всъщност докато сънуваш, не би трябвало да можеш да говориш, защото тялото ти е парализирано.

Може ли нощните приказки да ти навредят? „Само ако казваш нещо, което не би трябвало“, каза Хиршковиц, смеейки се. Притеснително е, ако прекалено многото бълнуване ти пречи да е наспиш и си уморена през деня.
Може ли нощните приказки да ти навредят? „Само ако казваш нещо, което не би трябвало“, каза Хиршковиц, смеейки се. Притеснително е, ако прекалено многото бълнуване ти пречи да е наспиш и си уморена през деня.

Решението: притеснението и стреса играят важна роля, уточнява Хиршковиц. Терапия може да ти помогне. Ако пък причината е висока температура и треска, вземи лекарства, за да я свалиш.

Неспособност да се движиш (Сънна парализа)

Когато спиш дълбоко, е нормално да не можеш да се движиш, защото мозъкът парализира тялото, за да не ставаш и да действаш, докато сънуваш. Но понякога може да си частично будна, но да си като парализирана – да не можеш да говориш, мърдаш или крещиш. Понякога има и халюцинации, че нещо седи на гърдите ти и те притиска и ти е трудно да дишаш. „Някои хора се оплакват че имат чувството, че нещо изсмуква живота им и чуват бръмчене“, казва Хиршковиц и добавя, че много хора, страдащи от това, ги е срам да го обсъждат, защото мислят, че откачат.
Макар и плашещо, това не е опасно. Решението е да завъртиш очи бързо напред назад, съветва Хиршковиц. „Това ще разбие усещането за парализа и ще те събуди. Нечие докосване също ще свърши работа.“

Честите инциденти със сънна парализа означава, че си прекалено уморена, затова се постарай да се наспиваш добре. Освен това, избягвай да спиш по гръб, защото сънната парализа се случва по-често, когато спиш в тази поза.
Честите инциденти със сънна парализа означава, че си прекалено уморена, затова се постарай да се наспиваш добре. Освен това, избягвай да спиш по гръб, защото сънната парализа се случва по-често, когато спиш в тази поза.

Прекомерно хъркане (Сънна апнея)

Около 40% от жените хъркат, макар че повечето не искат да си признаят, казва д-р Громър. Но ако партньорът ти се оплаква, че хъркането ти е прекалено силно или звучи така, сякаш се бориш да глътка въздух, може да имаш сънна апнея. Тя е сериозно нарушение заради което можеш да спираш да дишаш за поне 10 секунди.

Има три вида сънна апнея

Обструктивна сънна апнея – когато мускулите на гърлото ти се отпускат, а дихателните пътища се затварят, когато вдишваш.

Централна сънна апнея – по-рядко срещана версия, при която мозъкът не изпраща сигнали към мускулите, които контролират дишането.

Комплексна сънна апнея – комбинация от двете.

„Когато апнеята започне, мозъкът ти те буди, за да те спаси“, обяснява д-р Громър. „Поемаш си въздух и веднага заспиваш отново. А това може да се случва по 20 до 60 пъти на час, по цяла нощ.“ Какъв е резултатът? Умора и стрес за сърцето и кръвоносните съдове. „Най-честото оплакване, което чувам от пациентите си със сънна апнея е че спят, но нямат енергия“, казва д-р Громър.

Решението на проблема е да се консултираш със специалист по разстройствата на съня, за да направят тестове и да ти поставят диагноза. Най-честото лечение е устройство с маска, която носиш на носа си и която осигурява постоянно налягане и държи дихателните ти пътища отворени.

Други варианти са операция за премахване на излишната тъкан от носа и гърлото, за да отворят дихателните пътища или устройства в устата, които държат гърлото отворено.

Разстройствата на съня са сериозен проблем, които освен, че може да са непосредствено опасни, развалят качеството на живот, защото нарушават ритъма ти и не можеш да си починеш.


Виж още



Ново в Cosmo