Lady Popular Cosmopolitan
С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Как да си спечелиш още един час дневно (само за теб!)

Гергана Цветанова
 

Оценка: (5/5)

Как да си спечелиш още един час дневно (само за теб!)
Как да си спечелиш още един час дневно (само за теб!)
Времето никога не ти стига? О, разбираме те много добре. Затова се втурнахме и събрахме най-ефективните времеспестяващи съвети, до които се добрахме. Приложи ги на практика и само гледай как денят ти ще става по-дълъг...

Понеделник сутрин. Събуждаш се заредена с добри очаквания за предстоящия ден. Плановете ти прелитат през електронната поща, бърза тренировка във фитнеса, среща с приятели за вечеря... Дотук добре. Но! Изведнъж се оказва, че всичко може да се провали за миг. Роклята, която искаш да облечеш, е изпомачкана и ти трябва време да я изгладиш, отвисяваш във Facebook-a, 30-минутната ти среща става едночасова... Неусетно става 5 следобед, а ти се чудеш къде си замина и този ден.
Е, на всички ни се случва... но от този омагьосан кръг има изход. С радост установихме, че един куп изследвания доказват, че правилното организиране на времето е от особена важност за това да се чувстваш добре и да си щастлива и отгоре на всичко ти помага да контролираш напрежението.

Да подредиш деня си е все едно да си подредиш гардероба (може да ти звучи смешно, но си е съвсем така). Имаш твърде много дрехи, а в него мястото е органичено, затова е много важно точно как ще ги разпределиш, за да има къде да побереш всичко. Така и с времето – задачите са много, а часовете – ограничени. Затова колкото по-добре организираш времето си, толкова повече неща ще успееш на свършиш. Прочети нашите съвети и ще разбереш как оттук нататък ще имаш време за всичко. Ама наистина за всичко!

3 начина да спреш часовника
Неслучайно някои дни летят, а други се влачат. Тези стратегически ходове ще ти помогнат да удължиш всяка минута

Пробвай нещо ново. Изследванията показват, че когато правиш нещо ново, времето сякаш тече по-бавно. Непознатите ситуации изискват повече концентрация и ще трябва да внимаваш във всеки един етап от процеса.

Планирай непрекъснато. Направи си уговорка с приятел за обяд, иди на кино или си намери хоби. Това прави денят ти не толкова монотонен и ти носи усещане, че си свършила много неща.

Впрегни сетивата си. Научи се да забелязваш нещата около себе си – да ги чуваш и да ги виждаш. Вкуси, помириши и почувствай храната, която ядеш. Ако се слееш със заобикалящата те среда, това ще изостри усещанията ти и ще направи уникално всяко изживяване.

1. Определи двете най-важни задачи
Подреждай си деня спрямо най-важното, което трябва да направиш в работата и най-приоритетното в личен план – като йога или вечеря с гаджето например. Всичко останало са второстепенни задачи и тях ги подреди около важните.

2. Денят се познава от сутринта
Повечето хора прекарват първите два часа от работния си ден, влизайки „в час” – бъбрят с колеги, мотаят се в интернет и т.н. Вместо това си дай 30 минути да закусиш и да провериш любимите си блогове и после се хващай за работа. Още по-добре е да идеш на работа половин час преди всички. Експертите са категорични, че когато няма кой да те разсейва, резултатите са до 3 пъти по-добри.

3. Довери се на биологичния си часовник.
Установи в кое време от деня се чувстваш най-работоспособна (за повечето хора това са предиобедните часове) и в тези часове върши задачите, които изискват най-много анализ и концентрация. Дребните неща като плащане на сметки през интернет например, остави за периода, в който започваш да усещаш умора (следобед да речем). В повечето случаи вечер има нов прилив на енергия затова можеш да го използваш за тренировки, социални занимания или за хобито си. 

4. Дай го по-леко с мейлите
Първо си сложи лимит на периода, в който ги проверяваш – да речем, през 2 часа. След това си разчисти кутията, като изтриеш ненужните, отговориш на чакащите и преместиш важните в папки. Запомни: не пиши мейл по-дълъг от 5 изречения (ако това се налага, обади се по телефона) и отговаряй само когато е наложително – зарежи писмата тип „ОК” и „Благодаря”.

5. Гадната работа най-напред
Ако я свършиш веднага, ще ти се махне от главата и ще ти даде чуство на удовлетворение

6. Орежи срещите
Прати имейл или се обади по телефона, когато това е възможно. В повечето случаи спестява време.

7. Групирай тези, които си приличат
Различните занимания (изпълняване на поръчки, брейнсторминг, приемане на обаждания) ангажират различни части от мозъка и щракането по тези мозъчни „програми” хаби енергия. Проучване на университета в Мичиган сочи, че ако задачите се групират, времето за изпълнението им се увеличава двойно.

8. Поставяй си мини крайни срокове
Ако си даваш определено време, в което да изпълняваш определено нещо, ще работиш по-добре и по-бързо, отколкото ако крайният срок е „ами когато стане – тогава”. Виж какво е възможно да свършиш преди обедната почивка и го направи. Или планирай да звъннеш на родителите си след час и се заеми да приключиш задачка дотогава.

Как да си спечелиш още един час дневно (само за теб!)
Как да си спечелиш още един час дневно (само за теб!)
9. Не прави едно и също нещо два пъти
Заеми се с казуса в даден email веднага – а) свърши задачата веднага; б) възложи я на някого; или в) запази я като файл за по-късно, ако ще ти трябва повече време или информация, за да я финализираш.

10. Намери скритите си запаси от време
Ако си в чакалнята пред лекарския кабинет или на опашка за сутрешно кафе, използвай минутите, за да провериш email-a на iPhone-a си, да премислиш идеите за брейнсторминга в офиса или да изпратиш sms-и на приятелите си, за да уточните плановете за уикенда.

11. Скъси разговорите по работа
Стой права, докато говориш по телефона и директно говори по проблема, за който си се обадила. Друга хитринка е да оставиш на бюрото си нещо интересно, което нямаш търпение да захванеш – така няма да се разпиляваш твърде много в разговора.

12. Поставяй си рекорди
Засичай времето, за което правиш определени неща – да вземеш душ или да изчистиш с прахосмукачката например – и следващия път се опитай да го подобриш. Ще останеш много изненадана да видиш колко по-бърза си, когато се надбягваш с часовника. В нета вече е достъпен и софтуерът Time Tracker, който засича колко минути ти отнемат различни видове дейности.

13. Намали разсейването до мининум
Необходими са ти между 10 и 20 минути да възвърнеш нивото си на концентрация, след като си се разсеяла с нещо – разговор с колега, по телефона и т.н. Изчислено е, че се губят средно по 2 часа на ден в несъществени за работата странични занимания. Ако се опитваш наистина да приключиш нещо, сложи си слушалките (дори и да не си пуснеш музика, ще изглеждаш по-малко достъпна за празни приказки), сложи в телефона си гласово съобщение, че си заета, и уведоми колегите си, че имаш важна работа в следващия 1 час.

14. Поставяй си изпълними цели
Всеки път, когато си свършиш работата, мозъка ти отделя бета ендорфини. Тези химикали повишават нивото на креативност, мотивация и концентрация. И обратно, ако започнеш нещо, но не го довършиш, те кара да се чувстваш изтощена. Затова планирай задачите си на етапи, като довършваш всеки един, преди да пристъпиш към следващия.

15. Разкарай излишното
Всяка от нас прави хиляди излишни или не-толкова-важни неща в ежедневието си. Направи си списък с 5 такива – гледане на телевизия, приготвяне на 3 соса за вечеря или проучване, което би могъл да направи и стажантът – и Voila! Спестила си часове!

16. Не върши няколко неща едновременно
Дори и да си мислиш, че можеш да правиш 10 неща по едно и също време, жестоко се лъжеш – мозъкът ти просто не може да се съсредоточи върху повече от едно нещо в определен момент. Най-вероятно той просто препуска напред-назад по задачите. Освен това е доказано, че ако отделиш внимание на всяко нещо поотделно, ще ти трябва по-малко време, отколкото ако решиш да свършиш всичко накуп. На всичкото отгоре рискуваш да направиш и повече грешки, защото стресираш центъра на паметта, който контролира приемането на информация.

17. Научи няколко вълшебни думички
За да приключиш разговор, който се проточва, просто кажи: „И последно...” (като веднага след това вмъкнеш бърз комплимент – „Хареса ми идеята ти, която сподели на събранието”). Ако някой ти губи времето, а ти се опитваш да приключиш важен проект, опитай с: „Не мога да се съсредоточа върху проблема ти в момента – по-добре първо да приключа с това и след това ще ти се обадя...”.

18. Прави си списък със задачи всяка вечер
Така ще се притесняваш далеч по малко и ще си по-концентрирана. Също така няма да ти се налага да съставяш плана си за деня сутринта, когато вече си напрегната.

19. Създай си ритуали
Установените навици – като например чашата чай преди да почнеш работа – ти помагат да се съсредоточиш по-бързо. Повтарящите се действия ще подскажат на мозъка ти, че е време да се захване със следващото в списъка.

20. Отдели си 30 минути на ден за подреждане
Забелязала си колко време губиш в търсене на разни документи, които „ей тук ги оставих...”. Проучване сочи, че почти половината от американците твърдят, че остават да работят до късно поне 3 пъти седмично заради дезорганизацията по бюрата им.

21. Остави си за десерт нещо, което харесваш
Когато знаеш, че след работа те чака нещо приятно – среща или масаж – това те зарежда с положителна енергия и ти помага да си свършиш задачките навреме.


Виж още



Ново в Cosmo