Lady Popular Cosmopolitan
С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Суровоядството - плюсове и минуси (които да знаеш)

 

Оценка: (0/5)

 
 

Привържениците на суровите храни не се задоволяват само с плодове и зеленчуци, те не се отказват и от месото, рибата, яйцата... Добре ли е това за здравето?

Суровоядството - плюсове и минуси (които да знаеш)

Суровоядството е на мода! Многобройни са диетите, които ни предлагат да изключим от менюто си готвените храни. Според авторите им консумацията на сурови продукти е решение за много медицински проблеми, тъй като в тях се съдържа „живата сила” на храната. Дошло ли е време да зарежем тиганите и тенджерите?

Виж с кои зеленчуци не трябва да прекаляваш в галерията долу:

Зеленчуците, които всъщност не са толкова полезни за теб

Предимства

*Хранителните вещества са съхранени

Богатството от хранителни микроелементи е оптимално, когато храната е сурова при условие, че се консумира в прясно състояние и бързо след измиването, обелването и нарязването на продуктите. Витамините са чувствителни към топлината – особено провитамин А, витамин С и витамините от група В. Например до 60% от витамин С се разрушава при готвенето. Витамини А, В и Д, минералите и мастните киселини омега 3 се загубват, тъй като се разтварят във водата или в мазнините, с които се готви. Съставките на растителните масла се променят под въздействие на високата температура и вече не са така полезни, а могат да станат и вредни. Освен това суровата храна е по-добър източник на пребиотици, особено на инулин.

Суровоядството - плюсове и минуси (които да знаеш)

*Храносмилането е улеснено

Хранителните продукти съдържат ензими, които улесняват смилането. Някои ензими обаче се разрушават при готвене, което принуждава организма да използва своите собствени запаси от тези вещества и така те се изчерпват по-бързо. Протеините на месото, рибата и яйцата са по-трудно смилаеми след термична обработка, тъй като стават непропускливи за стомашните сокове. Загрятата мазнина, особено при пържене на висока температура, е с нарушена молекулярна структура и допълнително затруднява храносмилателната система.

►►►Защо веганството влияе добре на кожата ти

*Превенция на рака

По време на готвенето в месото могат да се образуват токсични вещества, особено ако температурата е висока. Под влияние на топлината някои мазнини се модифицират и се стига до формиране на канцерогенни субстанции – такъв е случаят с така наречените нестабилни масла като рапичното и маслото от гроздови семки. При печенето на месо и риба прекият контакт с пламъка също може да предизвика развитието на канцерогенни вещества. В същото време суровите продукти предпазват от многобройни болести, включително и от рак, като засилват естествената защита на организма.

*Суровото засища добре

Суровите храни изискват по-старателно и продължително дъвкане, което усилва чувството за засищане. Освен това те заемат повече място в стомаха и го запълват. При готвене се повишава гликемичният индекс на продуктите, което ги прави по-малко засищащи - при морковите например от 15-20 при термична обработка той става 50, при спагетите се повишава двойно, когато са прекалено дълго варени.

Суровоядството - плюсове и минуси (които да знаеш)

Недостатъци

*Някои хранителни вещества се усвояват след готвене

Ликопенът, мощен антиоксидант, е по-лесно усвоим от организма, когато продуктите са готвени. 100 г доматен сос съдържа 6 пъти повече ликопен в сравнение със 100 г сурови домати. Други каротеноиди – криптоксантин, лутеин – също се съдържат в по-голямо количество в сготвените зеленчуци като чушки, моркови и др.

►►►6 ползи за теб от вегетарианството

*Възможни са храносмилателни проблеми

При хората, които страдат от синдрома на раздразненото черво, фибрите от суровите храни могат да предизвикват подуване на корема, газове и болки. Такива симптоми често се появяват, когато рязко се премине от готвена към сурова храна. За да бъдат преодолени, най-добре е продуктите да се белят, семките да се премахват, да се избягва зелето, плодовете да се консумират добре узрели и количествата сурова храна да се повишава постепенно.

Суровоядството - плюсове и минуси (които да знаеш)

*По-голям риск от вредни микроби и бактерии

Ако месото, рибата, яйцата и морските дарове се консумират не съвсем пресни и без да се приложат изискванията за стриктна хигиена, в тях могат да се развият микроорганизми, които да станат причина за хранително натравяне. Тези микроби се унищожават само чрез обработка на висока температура – такива са салмонелата, стафилококите и тенията. В сирената, приготвени от сурово мляко, може да се съдържа листерия, която води до инфекциозното заболяване листериоза. Рисковете все пак са ограничени от строгите изисквания за хигиена в областта на общественото хранене. По-опасни се оказват условията вкъщи. Гответе с чисти прибори, не нарушавайте студената верига за съхранение на продуктите и мийте ръцете си след досег с с тях.


Виж още



Ново в Cosmo