Lady Popular Cosmopolitan

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.разбрах

Рибата и морските дарове - задължителни в менюто ти

 

Оценка: (0/5)

 
 

Морската храна е едно от най-ефикасните средства срещу развитието на сърдечни заболявания, депресия и деменция.

Рибата и морските дарове - задължителни в менюто ти

Виж железните аргументи на специалистите защо рибата и морските дарове трябва да са задължителни в менюто ни.

От години диетолозите и лекарите съветват да се яде повече морска храна и пак от години – повечето от нас пренебрегват този съвет. Препоръчително е да се ядат седмично поне 250 г риба и морски дарове – нещо, което малцина от нас спазват. Но тези, които рядко хапват риба, са с много по-висок риск от сърдечен инфаркт, депресия или когнитивни проблеми с напредването на годините.

Виж кои храни са задължителни за твоята кухня (снимки долу):

10 задължителни храни за твоята кухня

Морската храна като лек

Може да се каже, че в световен мащаб това е най-малко продаваната суперхрана. С високо съдържание на протеини и добър източник на витамин В и някои антиоксиданти, тази храна е и диетичен източник на витамин D и, което е още по-важно – на омега-3 мастни киселини. И то по-точно на ейкозапентанова киселина (EPA) и докозахексанова киселина (DHA), известни още като морските омега-3, защото се съдържат само в рибата и морските дарове.

Рибата и морските дарове - задължителни в менюто ти


Именно омега-3 мастните киселини могат да ни помогнат да предотвратим сърдечни и други заболявания, но нашият организъм не може да ги произвежда сам. И макар рибата и морските дарове да не са единствените източници на омега-3, те със сигурност са най-добрите такива. Някои растения като ленът например, също са богати на омега-3, но те са от т. нар. алфа-линоленична киселина (ALA), която не е от такова съществено значение за организма ни, както споменатите вече ЕРА и DHA

От друга страна омега-3 мастните киселини от морската храна доказано укрепват здравето като способстват за понижаването на кръвното налягане и триглицеридите, укрепват кръвоносните съдове и намаляват хроничните възпаления, които се свързват с появата на сърдечни заболявания. Яденето на 1-2 порции морска храна седмично, в сравнение с нулевия прием на тази храна, може да намали риска от смърт поради сърдечносъдови заболявания с 36%, а цялостния риск от смърт – със 17 %.

►►►Ползите от омега-3 мастни киселини

Има доказателства и за връзката между редовната консумация на риба с високо съдържание на омега-3 и намаляването на неприятните симптоми на артрита, както и снижаване на риска от развитие на диабет тип 2, депресия и някои видове рак. Според изследване, хората, които ядат три и повече порции риба на седмица, намаляват риска си от деменция с 39% (като за Алцхаймер конкретно процентите са даже 50%), сравнено с хората, които консумират по-малки количества риба или не ядат изобщо.

Рибата и морските дарове - задължителни в менюто ти

Що се отнася до хранителните добавки, има проучвания, които сочат, че рибеното масло способства за намаляването на триглицеридите, но има и други изследвания които не показват подобна връзка. Например – авторите на изследване сред 12 хиляди хора с риск от развитие на сърдечносъдови заболявания, стигнали до извода, че тези, които приемали 1000 мг омега-3 дневно в продължение на 5 години, нямали по-добри здравословни показатели от онези участници в изследването, на които било давано плацебо.

При друг научен експеримент – сред 4 хиляди хора в напреднала възраст – не били забелязани никакви когнитивни ползи за участниците от 5-годишния им редовен прием на рибено масло.

Учените не могат да обяснят със сигурност тези резултати, но се предполага, че е добре да се ядат морски продукти, богати на омега-3, вместо да се приемат добавки с полезните мастни киселини.

►►►8 храни, които консумираш неправилно

Истината за токсичността

Искаш абсолютно чиста риба? Ще трябва да потърсиш на друга планета, ако е така. Няма такова нещо като незамърсена морска храна. Всички риби – отглеждани в стопанства или обитаващи натуралните си местообитания – имат остатъци от някакви химични вещества, включително живак и/или карценогенните полихлорирани бифенили и диоксини. Развъжданата в специални ферми риба може да е с по-високо съдържание на такива отровни вещества, защото производителите понякога използват при отглеждането им антибиотици и пестициди, за да увеличат прираста.

И все пак токсичността все още не е причина да избягвате рибата и морските дарове. В мащабно проучване на учени от Харвардския университет се твърди, че ако 100 хиляди човека ядат сьомга два пъти седмично в продължение на 70 години – 24 от тях ще умрат от рак, причинен от диоксините и полихлорираните бифенили. Като в същото време повишеният прием на омега-3 мастни киселини ще предотврати поне 7 хиляди смъртни случая.

Ако се притесняваш от диоксините и полихлорираните бифенили, добре е да знаеш, че около 90% от тези вещества в менюто ни са от месото, яйцата, млечните продукти и преработените храни. За живака конкретно – факт е, че има следи от него в повечето риби, но здрави възрастни хора трябва да ядат години наред всекидневно месо от акула, например, за да получат натравяне с живак. Ако консумираш умерени количества от по-безопасните видове риби, най-вероятно няма да имаш проблеми.

Рибата и морските дарове - задължителни в менюто ти

Казусът: риба от стопанство

Около половината от рибата, която яде съвременният човек, на практика е от специализирани ферми. Тази вид отглеждане на риба има доста лоша слава. Собствениците на такива стопанства са обвинявани за замърсяване на водоемите с отпадъчни продукти, пестициди, антибиотици, почистващи химикали – токсини, които често биват поемани и от самите риби.

Но да се избягва да се яде морска храна въобще, само защото някои продукти са некачествени, е като да се избягва плуване в езера по принцип, само защото някои водоеми са замърсени. Месото на някои изкуствено отглеждани риби, от стопанства, спазващи нормативните изисквания, на практика е по-чисто от това на тези, които живеят на свобода в дивата природа.


Виж още



Ново в Cosmo