Lady Popular Cosmopolitan
С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Пристрастена ли си към сладкото?

Росица Шишкова
 

Оценка: (4/5)

Звучи ли ти познато? Не можеш да си отлепиш очите, преди да изпиеш

кафето си с три лъжички захар. На път за работа почти никога не пропускаш да си набавиш сутрешното меню от шоколадов десерт плюс второто ти кафе с мляко и още три лъжички захар. Понякога се стараеш да заменяш шоколадчето с някой подсладен мюсли десерт (като това е твоят опит да хапнеш нещо здравословно), но не осъзнаваш, че той е също толкова претъпкан със захар. Е, да, режимът ти не изглежда чак толкова зле – но става 3 часът следобед и изпитваш абстиненция за сладко. Опа... дали не си пристрастена?

Фактите
Разбира се, захарта невинаги е опасна. Естествената захар в храни като картофите, свежите плодове и млечните продукти не е толкова вредна поради простата причина, че не прекаляваме с нея. (Малко е трудничко да станеш зависима от картофите, нали?) С помощта на естествената захар успяваш да утолиш дневната си нужда от сладко. Но колкото повече захар поемаш, толкова повече инсулин отделя тялото ти, съответно органите (като черния дроб), които го обработват, се намират под огромно количество стрес. При прекомерно приемане на сладки храни черният дроб отделя мазнини в кръвта. Това може да причини надебеляване, високи нива на холестерол и дори сърдечни заболявания. Според изследване на Харвардския медицински колеж  сред 75 000 жени, тези, които са рискова група за сърдечни удари, са точно жените, които са поемали повече сладки храни. Причината са повишените нива на кръвната им захар.
Прекаляването със сладкото освен това уврежда зъбите, причинява високо кръвно налягане и диабет втори тип. Почитателите на алтернативните медицински методи обвиняват захарта за заболявания като млечница, екзема и възпаление на дебелото черво. Проучване сред жертви на ракови заболявания в 21 страни показва, че високият прием на захар силно допринася за развитието на рак на гърдата. Изследователите също предполагат, че колкото повече захар поемаш, толкова по-бързо остарява кожата. Защо тогава просто не я откажем?  

План за справяне с кризата в 3 следобед
Когато си хапваш сладки вкусотии, повишението на кръвната захар може би те кара да се чувстваш щастлива и дори предизвиква еуфория – точно затова захарта ти се струва толкова привлекателна. Когато обаче този ефект отмине, липсата на захар може да те остави изморена и дори депресирана. Ето ти я причината да искаш още сладко – за да се почувстваш добре отново.
Когато изпитваш „абстиненция“ за сладки храни, може да се чувстваш тотално на ръба... Това се случва, защото големият и рязък спад на нивото на кръвната захар ускорява адреналина. Ролята на адреналина е да възвърне нивата на кръвната захар достатъчно бързо, за да имаш енергия, но е възможно да се изнервиш, да се почувстваш слаба, раздразнителна, да усетиш устата си суха, а гърба и врата си напрегнати.
Така че търсиш начин да приемеш сладката си дажба, за да облекчиш тези симптоми, но по време на този процес се обричаш на хронична умора и депресия. Пречистената захар в бисквитите и сладките изкушения е обработена до такава степен, че не съдържат почти нищо друго. Това е проблем за тялото ти, което има нужда от витамини и минерали, за да обработи храната. При тяхната липса се налага да „откраднеш“ тези вещества от запасите на тялото си. Ако си пристрастена към сладкото, твърде е вероятно в организма ти да има недостиг на витамин B. Това влияе на енергичността и настроението ти. Освен това може да страдаш от недостиг на минерали като цинк, хром и магнезий. Те помагат за регулирането на метаболизма и играят жизненоважна роля за правилното функциониране на нервите и мускулите.       
 
Победи „абстиненцията“
И така... Какво количество захар е прекалено много? Според Световната здравна организация позволеното количество захар се равнява на около 10 чаени лъжички дневно.
Да промениш вкусовете си, изисква време, така че откажи захарта постепенно. Не е препоръчително да заместваш захарта с изкуствени подсладители, защото те напомнят захарта по вкус и са свързани с развиването на някои форми на рака, когато се приемат във високи количества.
За да намалиш симптомите на „сладка абстиненция“, поемай храни с нисък гликемичен индекс, защото те се разтварят по-бавно в кръвта, създавайки по-дълготрайна енергия и причинявайки по-слабо отделяне на инсулин. Комбинирай ги с протеини като пиле или яйца с всяко ястие и ще се чувстваш сита за по-дълго. Освен това ще бъдеш доста по-малко склонна да се нахвърлиш на нещо сладко.
„Направо бях пристрастена към сладкото – препечена филйика с мед и подсладени овесени ядки за закуска, три лъжички захар в кафето, понички с обяда и шоколад след вечеря - споделя офис асистентката Хриси (26). - Освен това пиех поне по три газирани напитки на ден. В един момент започнах да получавам кариеси по зъбите си и се наложи цялостно да променя хранителния си режим. Това, което ми помогна най-много, беше, че замених всички бели и обработени храни с такива с по-нисък гликемичен индекс като ръжен хляб, кафяв ориз, ягоди и ябълки. Минаха осем месеца, откакто се справих с пристрастяването си и се чувствам страхотно. Имам много повече енергия, кожата ми сияе и отслабнах с три килограма, без да полагам усилия.“    

Газираните напитки те превръщат в дебеланка


Опитваш се да свалиш килограми и доброволно се отказваш от всички сладки и мазни храни? Не само това, което ядеш, може да причини повишаване на теглото ти, а и това, което пиеш.

Според харвардски изследователи жените, които поемат поне по една газирана напитка на ден, в период от четири години качват по около 4,5 килограма.

Захарта е главният виновник за повишаване на теглото. Газираните напитки съдържат калории, които ако не бъдат изгорени, се съхраняват в организма като мазнини.

Възможно е глюкозният сироп, който често се използва като подсладител, да повиши нивата на стимулиращия апетита хормон грелин. Изследователите са открили също, че фруктозата потиска инсулина и лептина – хормоните, които сигнализират, когато си приключила с храненето. Казано с други думи, ядеш повече и продължаваш да не се чувстваш сита.

Най-добре е да откажеш газираните напитки. Дори да си се насочила към диетичните им вариации, по-добре се спри на вода или билков чай.

Студеният чай също е страхотна опция, но избягвай кафето и зеления чай, защото имат високо съдържание на кофеин.
 
Друга здравословна алтернатива е плодовият сок. Той има високо съдържание на витамини и противоракови антиоксиданти и освен това има супер вкус!

Лесните начини да се пребориш със сладкия си навик:
– Закусвай обилно, за да избегнеш сладкото изкушение, когато излезеш от къщи.
– Не добавяй захар на овесените си ядки или питиета.
– Вместо захар използвай мед – той също съдържа захар, но и добри вещества и оказва по-малко влияние над минералните и витаминните ти запаси.
– Спри се на неподсладено мляко и го подслаждай със свежи плодове.
– Овкусявай овесените си ядки с бадеми и канела, а не със захар.
– Сдобий се с хранителната добавка ел-глутамин, която се продава в аптеките. Ако приемеш тази аминокиселина около час, преди да изпиташ нужда от сладко, може да притъпи желанията ти.

Чети етикетите!
Ако захарта е една от първите съставки в списъка, съдържанието на захар е високо.


Виж още



Ново в Cosmo