Lady Popular Cosmopolitan
С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Кои храни да ядеш против възпаления

 

Оценка: (0/5)

 
 

Храни против възпаления и диетата, която ще облекчи хроничните ти болежки.

Кои храни да ядеш против възпаления

Според Карън Лампхър, повечето болести имат предистория на възпаления. Заболявания като артрита, хроничните чревни възпаления, астмата, алергиите, сърдечните заболявания, рак, Алцхаймер и диабет, могат да бъдат повлияни от начина на хранене. Лампхър, която е специалист по храненето, предписва диета с храни против възпаления, които да подобрят състоянието на клиентите ѝ или да ги предпази от заболявания.

Виж кои храни трябва да имаш в кухнята си (снимки долу):

10 задължителни храни за твоята кухня

Какво е диетата против възпаления?

Кои храни да ядеш против възпаления

Тя се състои от здравословни пълноценни непреработени храни. Лампхър и други нутриционисти проповядват тезата, че ти си това, което ядеш. Целта на яденето на противовъзпалителни храни е премахването на преработените храни от диетата помагат за туширането на инфекции в организма. Проучвания потвърждават, че противовъзпалителната диета е ефективна и помага на много хора да подобрят здравето си.

Връзката между неизлекувано възпаление и развитието на хронично заболяване е отдавна доказано. В такива случаи подходяща диета може да бъде ключова. Тя се основава на следните принципи:

Полезните мазнини са ключови в диетата. Лампхър препоръчва следните храни, богати на омега-3 мастни киселини: сьомга, сардини, херинга, аншоа, ленено масло и орехи. Можеш да включиш и екстра върджин зехтин, масло от авокадо и масло от орехи.

Кои храни да ядеш против възпаления

Плодовете и зеленчуците са богато на антиоксиданти, които нямаляват възпалението. „Плодовете и зеленчуците са важни, особено лук, чесън, чушки и листни зеленчуци“, казва Лампхър и уточнява, че те са богати на витамин К и Е.

Билките и подправките също съдържат вещества, които противодействат на възпаленията. „Куркумата, риганът, розмаринът и зеленият чай съдържат биофлавоноиди и полифеноли, които намаляват възпалението и отделянето на свободни радикали“, казва Лампхър. „Чушките имат много силни противовъзпалително действие и съответно подправките, извлечени от тях като червения пипер притежават подобни свойства. Лютите чушки, пък, съдържат капсаицин, който освен, че придава лютивината, е силен инхибитор на невропептида Р, който е свързан с възпаленията“, казва Лампхър.

►►►Здравните ползи от омега-3 мастни киселини

Някои здравословни протеини също могат да са полезни в тази диета, като например омега-3 мастните киселини.  Яйцата от щастливи кокошки са по-безвредни от тези на „нещастните“ кокошки. Избирай внимателно какви протеини приемаш и избягвай наситените мазнини.

Кои храни провокират възпаленията?

Кои храни да ядеш против възпаления

Нездравословните мазнини. „Повечето хора ядат преработени и бързи храни, които съдържат много омега-6 мазнини и недостатъчно омега-3 и нарушават баланса. А това предизвиква възпаленията“, коментира Лампхър.

Омега-6 мазнините се намират в слънчогледовото олио, олиото от царевица и соя и фъстъченото масло. Те предизвикват възпаления, защото се преработват в хормоноподобни вещества, които ги провокират. По думите на Лампхър, транс-мазнините също предизвикват възпаления. Тях ги има в бързите храни, особено пържените. Най-добре изобщо избягвай транс-мазнините.

►►►8 храни, които консумираш неправилно

Рафинираните въглехидрати също провокират възпаленията. Рафинираната захар и храните с висок гликемичен индекс са сред тях. Те повишават нивата на инсулина и глюкозата.

Алергиите и чувствителността към храни също имат роля във възпаленията. „Много хора имат непоносимост към протеините в зърното и млечните продукти и това може да предизвика възпалителни реакции, които започват в стомаха, но могат да се пренесат в други части на тялото“, казва Лампхър.

Как да започнеш противовъзпалителна диета?

Кои храни да ядеш против възпаления

Лампхър препоръчва такава диета за хора страдащи от хронични инфекции и такива, които искат да се хранят по-здравословно. Най-важното в началото е да намалиш приема на вредни мазнини като елиминираш тези, богати на омега-6 и увеличиш приема на омега-3.

Д-р Джо Фауерщайн, професор по клинична медицина в Колумбийския университет, съветва да се фокусираш върху нещата, които можеш да ядеш и да не мислиш за тези, които не можеш. По думите му, така е най-лесно и дава за пример хранителната пирамида, която представя на пациентите си.

Ето метода му, от основата към върха:

Основа: всички цветове на дъгата в зеленчукова салата: за обяд и вечеря, в комбинация с 2-3 плода през деня.

Ниво 2: Яж ограничени количества здравословни въглехидрати и зърнени храни като киноа, ямс и пълнозърнеста паста.

Ниво 3: Ядки и семена, като бадеми, както и масло от авокадо и зехтин.

Ниво 4: Умерени количества протеини от типа на соята, тофу, студеноводни риби като херинга, сардини, сьомга и скумрия.

Ниво 5: Малки количества протеини от типа на яйца, пиле и сирене.

Най-горно ниво: Тъмен шоколад, зелен чай и малко червено вино.

Както виждаш, противовъзпалителната диета не е толкова трудна за спазване, защото не те лишава напълно от благинките. Неща като тъмен шоколад и червено вино може да се взимат в малки количества и като глезотийка в края на деня и правят диетата по-лесна за спазване.


Виж още



Ново в Cosmo