Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.разбрах

8 неща, които не знаеш за въглехидратите

Оценка: (0/5)

 
 

Въглехидратите страдат от кошмарна репутация през последните години, което е срамота – те са толкова вкусни (особено сервирани със сирене).

8 неща, които не знаеш за въглехидратите

Но ако попиташ който и да е диетолог, той ще ти каже, че въглехидратите съвсем не са толкова опасни, нито водят до моментално надебеляване. Виж какво не знаеш за тях:

Кои храни да ядеш, когато си стресирана

1. Не можеш без тях!

На практика, въглехидратите снабдяват с „гориво“ всяка клетка в тялото ти. Всъщност, организмът може да използва протеини и мазнини за гориво, но предпочитаният му източник на енергия са именно въглехидратите. Може би си спомняш това от училище, но ето как работят нещата – въглехидратите се разрушават до прости захари (глюкоза) по време на храносмилането, след което се абсорбират от кръвта, като така достигат до всяка една клетка, давайки ни енергията да живеем.

2. Те също съдържат протеини.

И в сладките картофи има протеини.
И в сладките картофи има протеини.

Ето интересен факт: въглехидратните храни обикновено са растителни храни, които просто имат по-високо съдържание на въглехидрати в себе си (ирончино, знаем), отколкото на протеини и мазнини за 100 гр. Сладките картофи, например, са въглехидратна храна, но в 100 гр тях има 1,6 гр протеин.

►►► Въглехидратна диета: яж паста и слабей

3. Не е добра идея да ги отстраниш от диетата си.

Както споменахме по-горе, въглехидратите се превръщат в глюкоза, която от своя страна попада в кръвта и така „захранва“ клетките в тялото. Но глюкозата е много важна и поради това, че е най-важният източник на енергия за мозъка. Това означава, че колкото повече въглехидрати приемаш, толкова по-малко умора ще чувстваш. (Винаги сме знаели, че купа топли спагети е най-доброто решение след дълъг и изморителен ден.)

Освен това, спирането на въглехидратите може да причини доста поразии на тялото в дългосрочен план – когато му липсва енергия, но не си я набавя с въглехидрати, но започва да търси други източници, например мускулите. Да не говорим колко други полезни вещества има във въглехидратните храни. Кафявият ориз и овесените ядки са пълни с желязо и витамин B, а нишестените, като моркови и сладки картофи съдържат витамин А (важен антиоксидант).

4. Приеманото количество въглехидрати на ден зависи от теглото ти.

8 неща, които не знаеш за въглехидратите

Приблизителното количество трябва да бъде 2-5 гр въглехидрати на килограм човешко тегло. Хранителният режим винаги е строго индивидуален, но около 100 гр паста на едно хранене е достатъчно за човек. Други фактори, които трябва да вземеш предвид са физическата ти активност и целите за сваляне на тегло (ако имаш такива). Най-важното нещо е да разбереш колко трябва да хапваш, за да се чувстваш добре.

9 здравословни храни, с които не трябва да прекаляваш

5. Ако прекаляваш с тях ще напълнееш.

Уви, това е напълно вярно. Ето защо хапването на ТВЪРДЕ много въглехидрати води до трупане на килца - в богатите на въглехидрати храни се крият доста скрити захари, а те се натрупват, когато приемаш повече от тях, отколкото изразходваш. Освен това, ако прекаляваш с въглехидратите вероятно се лишаваш от протеини и мазнини, което води до нарушаване на баланса на хранителните вещества в организма ти.

6. Някои въглехидрати са по-полезни от други.

В случай на колебание, винаги избирай въглехидратите с кафяв цвят.
В случай на колебание, винаги избирай въглехидратите с кафяв цвят.

Ако целта ти е да подобриш здравословното състояние и фигурата, спри се на „кафяви“ въглехидрати пред „бели“. Иначе казано, пълнозърнестите храни са по-подходящ вариант от останалите, защото имат по-нисък гликемичен индекс. Също така, въглехидратите трябва да са възможно най-малко обработени – ето защо пълнозърнестите овесени ядки са по-поелзни за закуска, отколкото фините овесени ядки.

►►► Най-модерните (и ефикасни) диети на годината

7. Въглехидратите те спасяват от запек.

Да, те са скрит източник на фибри, на който трябва да се довериш. Фибрите се съдръжат най-вече в пълнозърнестите храни (отново, те са най-полезните въглехидрати), плодовете и зеленчуците.

8. Това, което добавяш към въглехидратите те кара да пълнееш.

Хората се страхуват от въглехидратите, защото са убедени, че те ги карат да напълняват. Има обаче едно „но“ в картинката – виновни са храните, които добавяш към въглехидратите. Спагети с щедро настърган кашкавал, салата със сметанов сос, ягоди с шоколад – все вкусни ястия. Познай защо са калорийни бомби? Съвсем не заради съдържащите се в тях въглехидрати.  


Виж още



Ново в Cosmo



Няма коментари

Все още няма коментари за "8 неща, които не знаеш за въглехидратите".

Твоето мнение ще е първо!